Zdravé vaření s žáky základních škol

Umět si připravit a uvařit zdravý a chutný pokrm je dovednost, kterou by měl mít každý. Osvojovat si tuto dovednost je navíc velká zábava. Je to dovednost, kterou si ze školy žák odnese a udrží po zbytek života.

V rámci programu Skutečně zdravá škola vyzýváme školy k tomu, aby zapojovaly žáky do aktivit, které je nadchnou pro vaření a vzdělají je o tom, jak při výběru pokrmů vybírat ty zdravé. Kromě hodin vaření v rámci školního vzdělávacího programu vyzkoušejte také kroužek vaření jako mimoškolní činnost. Níže najdete spousty materiálů, které můžete využít v hodinách vaření. 

Úvod do tématu

Zdravé vaření s dětmi - metodika pro učitele - úvod do tématu:

Návod poskytuje pedagogům přehled nejdůležitějších tematických oblastí, které by měly být zahrnuty do kurzu vaření, s důrazem na upřednostňování zdravé výživy a místních produktů. Jsou to: bezpečnost a hygiena při práci, nakupování, plánování kurzu vaření a vaření samotné.

Metodické materiály a návody

Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro základní školy

Aktivity zdravého vaření - metodický balíček pro učitele

Metodické listy nabízí pedagogům aktivity, které jim pomohou posílit v žácích povědomí o významu zdravého stravování a důležitosti vaření, s důrazem na upřednostňování místních produktů pocházejících z ekologického hospodaření.

Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření - červen, září a říjen

Instruktážní receptury, které v sobě kloubí zdravý recept, sezónní suroviny a přehled dovedností, které přípravou receptu žáci získají. Receptury vám usnadní přípravu na hodinu vaření. Můžete si je vytisknout a zalaminovat.

Kritéria programu Skutečně zdravá škola

Zařazením didaktického materiálu do výuky plní škola tato kritéria:

  • B18 Výuka o jídle, zásadách udržitelnosti v oblastech zemědělství a zásadách zdravé výživy je součástí Školního vzdělávacího programu.
  • B19 Všichni žáci mají v rámci školní docházky možnost účastnit se hodin vaření.

Klíčové kompetence:

Realizací aktivit z metodik jsou rozvíjeny tyto klíčové kompetence: komunikativní kompetence, kompetence k řešení problémů, pracovní kompetence

Cíle udržitelného rozvoje:

Realizací aktivit z metodik pomáháte naplňovat tyto Cíle udržitelného rozvoje OSN: 

  • 2. konec hladu
  • 3. zdraví a kvalitní život
  • 4. kvalitní vzdělávání
  • 12. odpovědná výroba a spotřeba