Osobnosti, které nás podporují

Program Skutečně zdravá škola podpořilo několik desítek známých osobností. 

  • Lukáš Hejlík

    Lukáš Hejlík

    Situace se v českých školách lepší, však jsem jich s LiStOVáNím navštívil spoustu, nicméně ten standart je stále tak nízký. Děti opouští školy s odporem k masu, upínají se maximálně jen na kuřecí. Stravování se bojí, netěší se na oběd. Je to vlastně jako s tím učením. Tedy, když se škole daří zaujmout žáky při hodinách, bylo by moc fajn, kdyby je dokázali potěšit i na oběd.

  • Jiří Roith

    Jsem táta a profesionální kuchař. Jako rodič si přeji, aby má dcera a její spolužáci dostávali každý den pestrou nabídku chutných a nutričně vyvážených pokrmů uvařených správnými kulinářskými technikami z čerstvých surovin. Aby se do školní jídelny těšili. 

    V rámci programu Kulinářské umění vzděláváme a trénujeme profesionály v gastronomii od studentů až po zkušené kuchařské profesionály v restauracích včetně školních jídelen. V kuchyních školních jídelen jsem strávil spoustu hodin. Za svou letitou praxi jsem se převážně setkal s kuchaři a kuchařkami, kteří svou práci dělají zodpovědně a srdcem. 

    Jako kuchař a lektor si přeji, aby měli kuchaři a kuchařky ve školních jídelnách možnost pravidelně se vzdělávat a rozvíjet. Aby byli za svou práci adekvátně ohodnoceni. Práce ve školní jídelně je náročná a společensky nedoceněná. Proto vítám a podporuji projekty jako je Skutečně zdravá škola. 

  • Dagmar Havlová

    Dagmar Havlová

    „Dříve jsem nebyla zvyklá se v jídle omezovat, nyní už se snažím vyhýbat například masu a bílému pečivu – potravinám, které jsou hůře stravitelné. Jídlo mám však stále velmi ráda, užívám si různých chutí i barev.

    Ke zdravějšímu stravování jsem se však musela „dopracovat". Jsem ráda, že se stav školních jídelen zlepšuje – také díky iniciativě Skutečně zdravá škola roste počet vzdělávacích zařízení nabízejících nejen zdravé, ale i chutné a pestré obědy, které děti dokážou ocenit. I já to oceňuji, neboť si uvědomuji, že kvalitní potraviny vyjdou dráž a s rozpočtem pak není snadné hospodařit. Pokud si ale děti už ve školním věku vštípí správnou životosprávu, budou o krok napřed.“

  • Markéta Hrubešová

    Moje milovaná babička říkávala: „Zdravý člověk má spoustu přání. Nemocný jen jedno."

  • Přemek Forejt

    Přemek Forejt

    Co se týče mé postavy, tak nejdu úplně příkladem, ale myslím, že je to těmi návyky, které jsem si ve škole neosvojil. Ve školních jídelnách mi nikdy moc nechutnalo, a proto si myslím, že je potřeba s tím něco udělat. Když se na to podívám zpětně, bral jsem to spíš jako ,,jídlo za TREST". Děti by měly mít super jídlo z kvalitních surovin a hlavně by se na nich nemělo šetřit. Já mám malou dcerku, takže mi přirozeně záleží na tom, jak se stravuje. Proto jsem se rozhodl podpořit projekt ,,Skutečně zdravá škola".

  • Marian Jurečka

    Marian Jurečka

    Nelze zapomenout na má školní léta, kdy jsem stejně jako všichni mí spolužáci trpěl ve školní jídelně UHO omáčkou a dalšími pochutinami, co se tvářily jako jídlo. Jsem velmi rád, že dnes školní jídelna není místem hrůzy, ale místem, kde si děti na jídle opravdu pochutnají. Rovněž oceňuji, že potraviny do školních jídelen jsou stále více lokálního původu od místních producentů. Tato iniciativa ve svém názvu nese to, co by si bezpochyby přál i učitel národů Jan Amos Komenský -  Skutečně zdravá škola nejen svým obsahem, ale i podáním.

  • Martin Ducháček

    Mgr. Martin Ducháček

    Věnuji se podpoře různých nadačních projektů a v posledních letech se zajímám i o stravování dětí. Osobně v této oblasti vidím výrazný prostor pro zlepšení a jsem rád, že se v současné době daří rozbíhat otevřenou a nezávislou odbornou debatu. Velice rád jsem pomohl iniciativě Skutečně zdravá škola, která se tématem stravování dětí zabývá. Byl mně sympatický zvolený styl komunikace, který volá po diskuzi o současném nastavení školních jídelen. S radostí sleduji výsledky činnosti iniciativy a stále větší pozitivní dopad jejích aktivit ve školách.

  • Jolana Voldánová

    Jolana Voldánová 

    Vařím s láskou a s chutí. Jsem gurmán, který rád zkouší nové věci a který i na svých dětech testuje, co bude novým hitem domácí kuchyně. Polotovary nebo náhražky k nám domů nesmí, nejčastěji vařím jídla, která respektují místní zvyklosti a jsou z lokálních zdrojů. Když moje děti jedí zeleninu doma, nechápu, proč ji nechtějí ve škole. Všechno je podle mě o poctivém přístupu a lásce k tomu, co dělám. A když to jde doma, mělo by to jít i ve školkách a školách. Pár takových, kde se děti těší na oběd, už znám. Věřím, že další budou přibývat. I proto podporuji projekt "Skutečně zdravá škola", kde se vaří nejen zdravě ale taky s láskou! 

  • Petr Fejk

    Petr Fejk

    Vychoval jsem dvě děti a negativnímu vlivu školních jídelen, tak jak je zná většina z nás, jsem je neuchránil. Každá iniciativa, která dokáže zabojovat s rigiditou českých škol, je mi sympatická. Ať se jedná o přístup k dětem, nové metody výuky nebo o stravování. Mám rád, když škola vede děti k samostatnosti, zvídavosti a ušlechtilosti. A namísto stáda produkuje osobnosti.

  • Jiří Štift

    Jiří Štift

    Mám tři děti a záleží mi na tom, co dostávají k jídlu ve škole a ve školce. Naučit naše děti zdravě se stravovat, poznávat nové chutě a suroviny je součástí vzdělání a kde jinde než doma a ve škole bychom je měli vést ke správným návykům. Je velmi jednoduché říct, že děti chtějí jíst pouze pizzu a hranolky a zeleninu do nich nedostanete. Je spousta způsobů jak připravit zdravé a pro děti atraktivní jídlo.

  • Mirek Kalina

    Mirek Kalina

    Dobře připravené, pestré a zdravé jídlo ve školách podporuji nejenom proto, že jsem sám otcem, ale i proto, že vztah k chutnému a řemeslně správně připravenému jídlu je součástí kultury a lidské vzdělanosti. V dnešní rychlé a přetechnizované době je to důležitější než kdy jindy. Poznávání chutí a surovin může být velmi zajímavým a obohacujícím, protože mnoho surovin či výrobků úzce souvisí s místem původu, často v nich lze najít historické souvislosti a zajímavé příběhy. Správné vaření a stolování ať je pro děti zábavou i poučením.

  • Pavel Poc

    Pavel Poc

    Podporuji občanskou iniciativu Skutečně zdravá škola, stejně jako její program, který má potenciál vnést do škol a školního stravování nové a potřebné impulsy. Nerozumím úplně stanovisku MŠMT, které se distancovalo od aktivit a připravovaného programu. Je to o to vice zarážející, pokud víme, že obdobný program se ve Velké Británii těší obrovskému zájmu, jak ze strany samotných škol, tak i regionálních samospráv.

  • Miluše Horská

    Mgr. Miluše Horská

    Jsem velkým příznivcem zdravého stravování s důrazem na lokální suroviny, proto tomuto projektu velmi fandím. Některé postupy se snažíme uplatňovat i v Základní škole a Praktické škole Svítání, kde jsem ředitelkou. Je důležité naučit děti, že to, co je zdravé, může být i chutné. Rovněž důraz na úpravu pokrmů rozvíjí nejen fantazii, ale nutí při jejich přípravě přemýšlet, odkud potraviny pochází a kolik úsilí bylo vynaloženo při jejich pěstování. V neposlední řadě se mi líbí myšlenka zapojit školy do života místních farem, která přímo vybízí být více ve spojení s přírodou, ale také s místem, odkud pocházíme a obrací nás tak ke kořenům své vlastní podstaty." 

  • Pavla Golasowská

    Mgr. Bc. Pavla Golasowská, DiS.

    Jako máma šesti dětí a babička čtyř vnoučat podporuji projekt Skutečně zdravá škola. Záleží mi na zdraví nejen mých dětí, ale celé příští generace. Jsem přesvědčena, že zdravé jídlo patří nejen do rodin, ale také do škol. Fandím a podporuji všechny ty, kdo se snaží vařit v našich školách zdravě.

  • Taťána le Moigne

    Taťána le Moigne

    "Naše stravovací návyky a pitný režim se formují od ranného dětství a měly by být tedy součástí výchovy. K jídlu a pití patří důležitá pravidla. Co, kdy, proč, kolik a jak jíme a kolik a čeho vypijeme za den vůbec není jedno. Právě naopak. Jídlo je rovněž nutnost, ale také velká radost. Proto po mých hrách o slušnosti, opatrnosti a toleranci přišla i hra To je bašta! o opravdovém životním potěšení. Takzvaně západní civilizace, kam se jaksi hlásíme, neutěšeně tloustne. Pojďme s tím tedy něco udělat. Pokud pomůžeme našim dětem najít nejen pozitivní vztah k jídlu, ale také poznat kvalitu surovin, ze kterých je připraveno, osvojit si dobré stravovací návyky a porozumět jeho velice důležité roli pro naše zdraví a tedy náš život, uděláme kus dobré práce!"

  • Iveta Plšeková

    MUDr: Iveta Plšeková:

    "Kto raz natankoval do benzínového auta naftu, zažil, čo je to zadretý motor a nikdy viac to nespraví. Od kvality paliva záleží životnosť nášho motora. S našim telom je to podobné. Strava je pre naše telo ako palivo. Strava je kľúčom k zdraviu. Slovensko patrí na prvé priečky v počte srdcovocievnych ochorení a ročne nám pribúda niekoľko tisíc pacientov s metabolickými ochoreniami. Jednou z príčin tak vysokého počtu ochorení je nevhodné stravovanie. Meniť návyky dospelých je ťažké, no je našu povinnosťou ovplyvniť deti a mladú generáciu priamo v školách, dať jej možnosť vzdelať sa v tejto oblasti. Projekt Skutočne zdravá škola je výborným začiatkom ako naštartovať proces permanentného vzdelávania o súvise stravovania so  zdravím na našich školách."

  • Zdeněk Geist

    Zdeněk Geist

    "Myšlenka podpory zdravého stravování ve školách je prospěšná z mnoha důvodů. Především přispívá ke zdravému vývoji dětí a jejich povědomí o tom, že o své tělo je třeba se starat v různých ohledech. Tím je zároveň důležitou prevencí v předcházení pozdějším zdravotním a pohybovým obtížím. Zaslouží si tedy také podporu veřejného sektoru, ať už ve vztahu k budoucím nižším výdajům v oblasti zdravotní péče či posilování odbytu lokálních zemědělských a potravinářských produktů. Program Skutečně zdravá škola rozhodně patří i na "zelenou" Vysočinu a budu rád nápomocen jeho rozvoji."     

  • Vít Schlesinger

    Mgr. Vít Schlesinger

    "Ne nadarmo patříme mezi lídry v počtu kardiovaskulárních onemocnění a v počtu obézních a s tím výdaje spojené s léčebnými výlohami stále neúnosně stoupají. Přitom 1 koruna investovaná do zdravého životního stylu nám přinese 2 koruny ušetřené ve zdravotnictví. Toto je ale bohužel dlouhodobá politika, která není u nás příliš populární. Ale přiom jen systémová a celoplošná změna může být exektivní. A právě takovou změnu "Skutečně zdravá škola" přináší.

    Při práci s vrcholovými sportovci vidím, jakou hraje strava důležitou roli a jak ovlivňuje sportovce po stránce nejen výkonostní, ale i psychycké a zdravotní. Často se setkávám s mladými sportovními talenty, kterým nevhodné stravování do velké míry negativně ovlivňuje jejich slibně rozjetou kariéru.

    Jsem proto moc rád, že vznikl tento projekt vedený odborníky a nadšenci a může značnou měrou ovlivnit zdraví a budoucnost nejen všech mladých sportovců, ale i všech našich dětí i nás všech."

  • Prim. PharmDr. Jiří Skalický, Ph.D.

    Jiří Skalický

    Zkušenosti ze školní jídelny si neseme celý život. Mnohým z nás bere vzpomínka na červenou řepu a nahnědlý špenát další chuť k jídlu dodnes.
    Vždyť právě základní a mateřská škola je hned po domově místo, kde si dítě vytváří návyky k jídlu a je proto nezbytně nutné, aby se školní jídelny soustředily na kvalitu, vyváženost a pestrost jídla. Ideální jsou samozřejmě potraviny sezónní a lokální.
    Projekt „Skutečně zdravá škola“ podporuji nejen jako dědeček dětí školou povinných, ale hlavně jako primář pardubické nemocnice. Dobrá strava z kvalitních a čerstvých potravin je základní péčí o vlastní tělo a tedy o vlastní zdraví.

  • Václav Lebeda

    Václav Lebeda

    "Doma můžeme mít stoprocentní kontrolu nad tím, jak se náš dvouletý syn stravuje, bohužel, zatím nemůžeme mít jistotu, že by mohl ve zdravé stravě pokračovat i mimo domov, ať už ve školce nebo ve škole. Pokud se to díky tomuto projektu vydaří, budu moc šťastný!"

  • Tým spolupracovníků Tierra Verde

    Tým spolupracovníků společnosti Tierra Verde

    „Zabýváme se zdravým prostředím – vyrábíme netoxické, na přírodní bázi založené prací a úklidové prostředky pro domácnost. Zdravé stravování jde zcela přirozeně ruku v ruce s našim záměrem ozdravit prostředí, ve kterém se denně nacházíme a dávat lidem znalosti, které jim umožní lépe se rozhodovat o svých spotřebních návicích a být tak nezávislí na informacích, které jim poskytuje trh. Podporujeme Skutečně zdravou školu.”  

  • Michal Doležel

    Michal Doležel

    Špatné stravovací návyky spolu s nedostatkem pohybu vedou nejen k dětské obezitě, ale i k dalším závažným zdravotním problémům. Projekt „Skutečně zdravá škola“ byl na mnoha místech úspěšně zaveden a vykazuje skvělé výsledky.

  • Lozano-Červenkovi

    Lozano-Červenkovi

    Andaluská kuchyně je velmi zdravá a chutná – tak proč nedostat do českých škol principy, na kterých stojí? Španělé jsou jedním z nejdéle žijících národů v Evropě: jejich pokrmy jsou vždy čerstvé a zároveň jednoduché. Prostě vědí, jak na to, a my jsme se od nich mnohé naučili. Rádi své know-how a zkušenosti předáme dál, protože nám sejde na tom, co se ve školách vaří. Už proto, že sami máme doma malé strávníky. 

  • Markéta Vinkelhoferová

    Markéta Vinkelhoferová

    Iniciativu Skutečně zdravá škola podporuji od samého začátku. Řeší totiž zásadní otázky našeho života: přístup ke kvalitnímu jídlu, možnost ovlivňovat formu produkce i spotřeby potravin a chod místní ekonomiky. A kde jinde je lepší začít než ve školách? Děti mohou nejen konzumovat lokální a sezonní potraviny, prospějí tak svému zdraví (mnohdy i svých rodičů), ale i podpoří drobné zemědělce (ti jsou kromě pěstování nezbytní pro péči o půdu a krajinu). Skvělé je, že ve Skutečně zdravé škole se navíc učí pěstovat plodiny a připravovat z nich pokrmy, navštěvují farmáře v okolí a dozvědí se mnohé ekologické souvislosti produkce jídla u nás i na celé planetě.

  • David Huf

    David Huf

    Mít zdravé děti je to nejcenější co můžeme mít. Jejich každodenní kvalitní a pestrá strava je pro jejich zdravý vývoj to nejdůležitější, proto apeluji na rodiče aby tuto věc nepodceňovali a věnovali ji maximální pozornost.

  • Tým JRK Waste Management s.r.o.

    Tým JRK Waste Management s.r.o.

    Skutečně zdravou školu podporujeme, protože i my ze zkušenosti víme, že dobré věci je potřeba podporovat. Všichni v týmu chápeme, jak důležité je kvalitní stravování dětí, a když se k tomu navíc přidává vzdělávání o jídle a ekologické vzdělávání např. jak nakládat s potravinovými odpady, pak máme i společné cíle, s jejichž plněním rádi pomůžeme.

  • Lenka Černá

    Lenka Černá

    Ve své praxi se neustále utvrzuji v tom, jak jsou tělo a duše propojené a mohou se vzájemně ovlivnit. Když do našeho těla od útlého dětství vkládáme zdravé potraviny a jsme vedeni k tomu, abychom se o sebe starali, v dospělosti z našich návyků i kondice nesmírně čerpáme. Předcházíme civilizačním chorobám a také se cítíme dobře i po psychické stránce. Proto jsem moc ráda, že v České republice existuje projekt “Skutečně zdravá škola”, který podporuje děti a dospívající ve zdravých návycích. Podpora našich dětí v jejich fyzickém i psychickém rozvoji je tou nejlepší investicí, kterou můžeme jako rodiče, i jako společnost, udělat.

  • Mgr. Bc. Lucie Křížková

    Mgr. Bc. Lucie Křížková

    Synkovi chci samozřejmě dopřát jen to nejlepší, jeho zdraví je pro mě jednou z hlavních priorit. Proto se doma snažíme jíst vyváženou, čerstvou a zdravou stravu.  Máme veliké štěstí, že školka, kterou synek navštěvuje, nabízí stravování na jedničku. Přála bych to i všem ostatním školáčkům a školačkám. Projektu Skutečně zdravá škola držím pěsti!

  • Mgr. Olga Šlesingrová

    Mgr. Olga Šlesingrová

    Šířit potravinovou gramotnost je pro dTest denním chlebem. Zabýváme se mimo jiné monitorováním a testováním potravin na českém trhu, proto si soustavně vytváříme představu o tom, co všechno mohou současné výrobky určené k jídlu a pití obsahovat. Příliv aditiv, záplava cukru a nevhodné tuky, které se běžně nacházejí i ve výrobcích pro děti, nepředstavují dobrý základ pro stravovací návyky. Snažíme se na tyto skutečnosti spotřebitele upozorňovat a přesvědčovat je, aby se zajímali o to, co jedí oni sami i jejich děti, a podle toho potraviny a suroviny vybírali. Stejný přístup ze strany školy vítáme jako spotřebitelská organizace i jako rodičové.

  • Tomáš Huber a Martin Wallner

    Tomáš Huber a Martin Wallner

    Oba máme doma čerstvě mini děti a prostě bychom je chtěli za těch pár let dát do školky a školy bez obav z toho,co je tam naučí a nenaučí jíst. Nemáme doma žádné speciální nároky nebo diety, chtěli bychom jednoduše to, aby ve škole jedly kvalitně a vyhnulo se jim UHO a polévka z bujónu, kterých jsme si užívali my. Proto fandíme Skutečně zdravé škole.

  • Mateřská.com

    Mateřská.com

    Téma stravovaní a výživy řešíme jako matky každý den a přímo se nás dotýká. Chceme pro svoje děti to nejlepší jako každá máma. Je nám potěšením, že jsme projekt mohly podpořit i hudebně Skutečně zdravou hitovkou.

  • Jiří Koláček

    Jiří Koláček

    Jsme rádi součástí skvělého projektu Skutečně zdravá škola, který vedou a prosazují odborníci více než erudovaní a podporují jej osvícení lidé s jasnou vizí. Proto jsem přesvědčen, že je to projekt dlouhodobý a věřím v jeho úspěch. Do jaké míry a čím se ho jednou budeme nebo nebudeme účastnit jako přímí dodavatelé, pro nás není tak důležité jako to, že tento projekt podporujeme a jsme moc rádi, že vznikl a úspěšně roste. Pro nás, a nejen pro nás, je na projektu Skutečně zdravá škola pozitivní to, že je to projekt, který pro své zásady a cíle nemůže podporovat potravinu jinou než kvalitní a neprůmyslovou.

  • Marcus Revolta

    Marcus Revolta

    Lepší lžička medu než lopata jedu. Pestrý a vyvážený výběr jídel už na základních školách by měl být samozřejmostí ve všech obcích všech států všech kontinentů. 100 bytostí a 100 různých těl, která fungují trošičku jinak. Mysleme tedy na individualitu každého dítěte a dejme mu možnost stravovací volby sestavené uvědomělými lidmi. Skutečně zdravá škola tuto myšlenku uchopila zcela správně, a proto má mou plnou podporu! Více takových projektů.

  • Sanjiv Suri

    Sanjiv Suri

    Děti jsou podle mě budoucností tohoto světa. Musí porozumět matematice a fyzice, ale také významu zdravých potravin a jejich zdrojů. Musí pochopit smysl vyváženého stravování a také to, jak je důležité nezatěžovat organismus spoustou chemických látek obsažených v jídle z rychlého občerstvení a z bufetové nabídky. Klíčová je v tomto případě osvěta. Sám mám čtyři děti a všiml jsem si, že jejich stravovací návyky cele formuje množství informací, které mají k dispozici. Pokud získají základní informace, chovají se velmi zodpovědně. Jak vypadají různé druhy ovoce a zeleniny, ořechů, luštěnin a obilovin, jak se pěstují a proč je důležité zajišťovat zdroje sezónního a lokálního ovoce a zeleniny a takové ovoce a zeleninu jíst – děti jsou zvědavé, a když mají k takovým informacím přístup, samy se snaží činit odpovědná rozhodnutí a nenechají se vlákat do reklamních pastí, které jsou všude kolem nich. Naší odpovědností coby rodičů je tedy přístup ke všem těmto informacím dětem zajistit. O dobrou výživu dětí se starám i pracovně, naše divize Fresh & Tasty vaří více jak 2500 obědů pro soukromé školy a školky.

  • Helena Nováčková

    Helena Nováčková

    Se zájmen nejen sleduji, ale hlavně podporuji program Skutečně zdravá škola, protože si uvědomuji zdravotní i environmentální dopady výběru našeho jídelníčku. V Lipce mám na starosti vzdělávání pedagogů v environmentálních tématech a spolupráci se školami. Zdravé stravování vnímám jako jedno ze stěžejních témat, které je třeba ve školách otvírat a hlavně stávající situaci aktivně proměňovat. Skutečné zdravá škola nabízí ucelenou koncepci, která startuje a rozvíjí ve školách proces změny a to nejen v jídelníčku, ale také změnu v myšlení směrem k udržitelnosti života na naší planetě, což je neméně důležité.

  • Petr Daniš

    Petr Daniš

    V TEREZE spolupracujeme se školami a pomocí programů Ekoškola, GLOBE a Les ve škole učíme děti, aby měli rády přírodu, rozuměly jí a něco pro ni dělaly. Také se zabýváme jídlem, hlavně z hlediska souvisejících dopadů na životní prostředí a jak děti mohou tyto dopady snižovat. Víme, jak je téma jídla pro učitele ve školách složité, protože naráží na zaběhnuté tradice, rodinné i kulturní zvyky a podobně. V jídlu se také proplétají aspekty zdraví, ekologie, potravinové bezpečnosti a spravedlnosti, které není jednoduché posoudit ani pro dospělé. Skutečně zdravá škola přichází s uceleným programem, který školám umožňuje zabývat se jídlem z mnoha perspektiv, zdůrazňuje význam zdravého jídla a dokonce pomáhá školám a školním jídelnám postupně zlepšovat to, co žáci ve škole nakonec snědí. Proto s programem spolupracujeme.

  • Jiří Sedláček

    Jiří Sedláček

    Pokud naučíme děti zdravě jíst, pokud to naučíme jejich učitele, vychovatele, ředitele škol a pochopí to i jejich rodiče, dokážeme něco mimořádného. Dosáhneme totiž lepšího propojení mezi životem člověka na této zemi a přírodou, která ho obklopuje. Podpoříme navíc šetrnější přístup k tradičnímu zemědělství a k přírodě. Tohle spojení jednoznačně podporuji!

  • Iva Koutná

    Iva Koutná

    Jako maminka tří dětí a lektorka environmentálního vzdělávání učitelů jsem příznivcem zdravého stravování s důrazem na místní suroviny, proto tomuto projektu fandím od samotného počátku. Je důležité učit děti, že stravování v příjemném a klidném prostředí, s využíváním čerstvých místních surovin je přirozené. Děti zajímá odkud potraviny pochází, při návštěvě farem, výukovém programu či nákupu v regionálním obchůdku nebo na farmářském trhu vidí, kolik úsilí bylo vynaloženo při jejich pěstování. V LÍSCE se nám podařilo propojit znalosti o místních zemědělcích a výrobcích, jejich příběhy a dovednosti se zájmem dětí i dospělých. Připravujeme výukové programy a exkurze Odkud se bere jídlo, projektové Školní farmářské dny, dny otevřených dveří, vytvořili jsme jedinečnou metodiku Zdravá a bezpečná škola.

  • Jitka Landová

    Jitka Landová

    Kvalitně se stravovat, ze života se radovat!

  • Tereza Havrlandová

    Tereza Havrlandová

    Na vlastní kůži jsem poznala, co do důsledku znamená fráze "Jste to, co jíte". Vinou špatných stravovacích návyků - z velké míry utvářených tím, co jsme měli na talíři ve školní jídelně - jsem se roky potýkala se zdravotními komplikacemi, zažívacími potížemi a oslabenou imunitou. To všechno zmizelo, až když jsem přešla na raw veganskou stravu. Od základu změnila svůj život a začala vnímat nejen to, co jím, ale i jak a proč to jím.

    Je zarážející, že se děti už odmala učí spisovné češtině, jak spočítat trojčlenku nebo se kterými zeměmi sousedí Česká republika. Ale oblasti, která nás zcela zásadním způsobem ovlivní po zbytek života - principům zdravého a vyváženého stravování - se na školách věnuje jen minimum pozornosti. Ač si myslím, že pro lidské tělo má nejvíce benefitů rostlinná strava bez chemických a tepelných úprav, iniciativu Skutečně zdravá škola velmi vítám a podporuji ji. Je to výborný startovní můstek pro to, aby se v oblasti výživy začala dít osvěta a konečně nastaly změny k lepšímu. Naše děti nám za to jednou poděkují.

  • PhDr. Pavla Kudlová, PhD.

    PhDr. Pavla Kudlová, PhD.

    Dlouhá léta se zabývám edukací v diabetologii. Ti, kteří se v této oblasti pohybují, ví, že nestačí edukovat osoby, u nichž se již diabetes manifestuje, ale mělo by se začít s výchovou ke zdraví mnohem dříve. Diabetes mellitus 2. typu je stále častěji diagnostikován i u dětí a dospívajících paralelně s narůstajícím počtem případů obezity. Proto ke změně životního stylu je třeba motivovat celou rodinu. Podporuji Skutečně zdravou školu, která praktickými radami napomáhá k vývoji a utužení správných stravovacích návyků u našich dětí.

  • MUDr. Antonín Nechvátal

    MUDr. Antonín Nechvátal

    Zdravé jídlo, zdravé pití základem jsou živobytí.

  • Michal Anýž

    Michal Anýž

    Je to jednoduché, musíme učit děti již od malička jíst dobré a zdravé věci. Děti učíme ve škole také matematiku, český jazyk a mnoho dalších předmětů, aby byly v životě inteligentní a měly rozhled, tak proč je neučit již na školách jíst zdravé věci. Projekt "Skutečně zdravá škola" má velkou budoucnost, a proto já i celý tým O´papa jsme ochotni mu pomoci se rozvíjet.

  • Ctirad Hemelík

    Ctirad Hemelík

    Zdravé stravování se v současné době stává stále více skloňovaným pojmem. Uvědomujeme si jeho benefity, zajímáme se o původ a složení pokrmů i o jejich vliv na naše zdraví, a dokonce jsme ochotni měnit své návyky…Touha po zdraví je přirozenou vlastností, a tak hledáme informace. Stravovací návyky, které děti získají v rodině a ve škole, je ovlivňují celý život. Podporuji projekt Skutečně zdravá škola, který může pomoci nejen dětem, ale i rodičům.

  • Martin Mates a Pavel Milan Černý

    Martin Mates a Pavel Milan Černý, spolumajitelé společnosti Econea

    Nedokážeme si představit, že bychom dnes své děti nechali stravovat v běžné školní jídelně. Máme na jídlo vysoké nároky, protože to je palivo pro naše těla a současný převažující systém se nám zdá zcela nevyhovující. Proto podporujeme Skutečně zdravou školu, neboť jejich myšlenka se nám zdá smysluplná a vysoce potřebná.

  • Adéla Zrubecká

    Adéla Zrubecká, spolumajitelka společnosti Nobilis Tilia

    Když moje starší děti nastupovaly do první třídy, na jídelníčku jsem hned v prvním týdnu našla skutečnou výživovou bombu: dršťkovou polévku a špagety s kečupem. Nechápala jsem, jak se lze u takového nejídla dopočítat výživové hodnoty. Vzbouřila jsem se a od té doby se bouřím v pravidelných intervalech už víc než deset let. Proto podporuji projekt Skutečně zdravá škola a přeji si, aby všechny děti a jejich rodiče měli možnost volby opravdového jídla. Aby se v každé škole našli schopní lidé, kteří se budou inspirovat školními jídelnami, kde UŽ TO JDE. Velké díky organizátorům!

  • MUDr. Klára Bílková

    MUDr. Klára Bílková

    Dojmy z konference Skutečně zdravá škola aneb “Tohle by u nás tedy nešlo“.

    Na konferenci Skutečně zdravé školy jsem přijela jako nadšený rodič se zkušenostmi s ozdravěním jídelníčku místní školy. Za řečnickým pultem jsme byli svědky prezentace fenomenálních výsledků  iniciátorů projektu Skutečně zdravá škola a úctyhodných pokroků ve školách.

    Nicméně v hledišti jsem  párkrát zaslechla: „Tak tohle by u nás nešlo.“  

    Ale proč to jinde jde? Mají lepší děti, lepší rodiče?

    Žijeme snad každý na jiném břehu řeky, která nelze přeplavat? Nebo pouze ti jedni obyvatelé vymýšlejí styl a prostředek, jak řeku přeplavat. Kdežto ti druzí pouze zoufají nad teplotou vody, silným proudem a vzájemně se utvrzují v tom, že ta řeka je prostě nepřeplavitelná.

    Žijeme v době blogů, kritik, rádi rychle soudíme, hodnotíme, odsuzujeme, rádi  “dobře“poradíme.  Konference a celá akce Skutečně zdravé školy pro mne proto má rozměr jednak profesionální a v neposlední řadě i neocenitelně lidský. Protože vím, že i v dnešní době existují lidé, kteří vezmou do ruky nářadí, postaví loď a přeplují tu pomyslnou řeku...

  • MUDr. Petr Hoffmann

    MUDr. Petr Hoffmann

    V ordinaci se denně setkávám s pacienty s vleklými zdravotními potížemi, které mají kořeny často právě ve výživě. Velkou část z nich se daří vyléčit úpravou jídelníčku, mnohdy ale zanechají úplně zbytečné následky. O to více je překvapující, že pacienti si často neuvědomují, jak obrovský vliv na jejich tělo má výživa, a bohužel je to dáno tím, že vlastně ani nevědí, co je pro ně zdravé a co ne. A myslím, že to je něco, co by si měli odnášet už ze základní školy. Proto podporuji Skutečně zdravou školu, která prosazuje, aby se děti už ve škole učily, co je a co není dobré pro jejich zdraví.

  • Filip Říha

    Filip Říha

    Miluju děti i kvalitní potraviny. Skutečně zdravá škola spojuje obojí a navíc znamená velkou společenskou změnu. Přestaňme se řídit nefunkčními tradičními dogmaty a otevřeme se tomu, co opravdu funguje. Pro naše tělo, pro naše děti, pro naši společnost. Držím Vám palce!

  • Marta Nováková

    Marta Nováková

    Nejen potravou pro duši živ je člověk. Naopak, aby byly dnešní děti jednou schopny tvořit i nějaké další hodnoty, potřebují zdraví, které jde ruku v ruce se zdravou stravou. A právě škola by jim měla, bez ohledu na to, jak se stravují doma, otevřít dveře ke zdravému jídlu. Vítám iniciativu Skutečně zdravá škola, která jde tímto směrem.

  • Nataša Foltánová

    Nataša Foltánová

    Jsme tím, co jíme. Není to klišé, ale skutečnost. Čím dřív se to děti dozví, tím větší mají šanci, že se zdravá strava stane neoddělitelnou součástí jejich života.

  • Přemysl Švarc

    Přemysl Švarc

    Denně vidím na sportovištích, jak běžná dětská populace tloustne a po skončení tréninku houfně okupuje automaty s tyčinkami a slazenými nápoji. Zdravá strava a aktivní pohyb se stávají strašákem dětí a to je špatně. Musíme děti opět naučit stravovacím návykům, které budou znamenat zdraví v jejich dospělosti!

  • Ondřej Fejfar

    Ondřej Fejfar

    Kvalitní a bohatá strava je základem dobré fyzické i duševní kondice. Zlepšeme stravování ve školách a odměnou nám budou zdravější a veselejší děti.

  • Lena Yellow

    Lena Yellow

    Když jsem se dozvěděla o projektu Skutečně zdravá škola, velice mě oslovil a ihned jsem se rozhodla ho podporovat. Přeji si, aby to, co projekt nabízí, bylo u nás celospolečensky samozřejmostí.

  • Ing. Jan Petr

    Ing. Jan Petr

    Celý projekt Skutečně zdravá škola mě nadchnul již při jeho vzniku a moc mu fandím. Sám se hodně pohybuji v oblasti zdravé výživy a vidím, jak jsou v České republice (a i zbytku světa) zaběhnuté "staré" stravovací návyky, které mnohdy mají původ v neznalosti, ale mnohdy především v lobbingu různých firem, kterým se hodí, aby se prodávaly nekvalitní potraviny. Věřím, že více a více škol se bude do programu zapojovat, aby se naše děti měly možnost opravdu plnohodnotně najíst a žít kvalitní život bez nemocí a problémů.

  • Ing. Kateřina Halamová

    Ing. Kateřina Halamová

    Jídlo a příroda spolu tak úzce souvisí, na což v záplavě průmyslově zpracovaných ´dobrot´ velmi lehce zapomínáme a o to víc děti, které dnešní doba od přírody hodně odsouvá směrem k obrazovkám a touchpadům. A právě Skutečně zdravá škola dětem ukazuje, že jídlo pochází z přírody a že je důležité jíst hlavně přirozené, co nejméně zpracované potraviny a uvědomovat si co jím a ne jen nevědomě hltat na každém rohu dostupné ´šmakulády´.Podporuji Skutečně zdravou školu a jsem velmi ráda, že její tým tak houževnatě pracuje, nenechá se ušlapat!

  • Karel Matěj

    Ing. Karel Matěj

    Když jsem se před dvěma lety o projektu Skutečně zdravé školy dozvěděl, tak jsem si říkal „konečně“… Konečně tu je iniciativa, která vidí, jak špatně se vaří ve školních jídelnách a která pracuje na tom, aby se to změnilo. Konečně se nabízí možnost, jak začít přímo u dětí. To považuji za důležité, protože  jsme všichni svědky toho, jak moc přibývá nemocí již v dětském věku. Dát dětem právo jíst a žít zdravě by měla být povinnost nás dospělých jak v rodině, tak ve škole. Myslím si, že bychom neměli zůstat jen u škol a školek, ale měli bychom pokračovat v nemocnicích či v domovech důchodců. Děkuji za tento skvělý projekt a přeji hodně energie. PRO-BIO tento projekt aktivně podporuje a pevně věřím, že zdravý rozum zvítězí nad přežitky a zkostnatělostí školního stravování.

  • Juraj Molnár

    Juraj Molnár

    Ačkoliv moje děti jsou už velké, je právě školství oblastí, o kterou se dlouhodobě zajímám. A jsem rád, když vidím, že školy se snaží zkvalitňovat svoje jídelníčky a že právě žáci jsou často iniciátory změn k lepšímu. Proto jsem s radostí přivítal projekt Skutečně zdravá škola, který může celý proces urychlit a přispěje k osvětě. Kvalitní suroviny, vaření bez náhražek a dochucovadel a vyšší podíl ovoce, zeleniny a například rybího masa vidím jako správnou cestu. Jsem také přesvědčen, že kvalitní stravování musí být pestré. Věřím, že se situace bude postupně zlepšovat.

  • Sára Čermáková Urbanová

    Sára Čermáková Urbanová

    Před narozením dětí jsem byla zděšena současným dětským jídelníčkem i vztahem k přírodě a pohybu vůbec. Tehdy jsem bez váhání změnila svou profesi a přestěhovaly jsme se na vesnici. Naše děti jedí domácí stravu. V rámci našeho podnikání se neustále snažíme o propagaci přirozené výživy. Věřím, že pokud nás bude více, půjde to mnohém lépe.

  • Martin Jelínek

    Martin Jelínek

    Školní stravování je stále řízeno zkostnatělým systémem, jehož nepružnost a neochota zavést sebemenší změnu je alarmující. Moji dnes už dospělou dceru potkal ve školních jídelnách stejný osud, jako mě. Bohužel generační rozdíl a změna politického režimu zde nezpůsobili žádnou viditelnou změnu v kvalitě stravování. A to samé se děje i u mého syna, kde ani další generační posun nezaznamenal nic nového. Moje osobní podpora Skutečně zdravé školy je vedle publikační a školicí činnosti snahou o jakoukoli konstruktivní změnu v systému. Velmi si cením toho, že těchto lidí přibývá a hlasy o zjednání nápravy nejsou pouhým Sisyfovským bojem.

  • Marek Turňa

    Marek Turňa

    Záleží mi na tom, co nejen moje děti jedí, vždyť hodnotné jídlo je základem našeho zdraví. Myslím, že je zapotřebí, aby se o zdravé stravě děti dovídaly nejen ve výuce a z médií, ale především aby ji měly šanci ochutnat. Je proto načase, aby jídlo ve školních jídelnách odpovídalo posledním poznatkům, proto podporuji iniciativu Skutečně zdravá škola, která si také klade za cíl dětmi i rodiči občas proklínané školní jídelny vylepšit.

  • Michal Berg

    Michal Berg

    Skutečně zdravou školu podporuji nejen proto, že považuji její cíle za velmi potřebné a užitečné pro společnost, ale také proto, že mám velkou důvěru v osoby, které za projektem stojí. Jako podnikatel vidím velkou efektivitu jejich činnosti, zaměření na konkrétní cíle a viditelné výsledky. Jako komunální politik pak oceňuji vstřícný přístup k veřejnému sektoru a zejména ukázky  konkrétních příkladů dobré praxe, které je potom možné dál rozšiřovat do dalších škol a školek. 

  • Naďa Johanisová

    Naďa Johanisová

    Odkud pochází to, co jíme, je klíčové nejen pro naše zdraví, ale i pro zdraví naší planety a našich místních komunit. Proto podporuji projekt  Skutečně zdravá škola.  Snaží se, aby jídlo pro děti ve školách pocházelo z místa či regionu, kde žijí.  To znamená kratší přepravní vzdálenosti, menší spotřebu energie, chemie i obalů, méně odpadů, a současně podporu místní zaměstnanosti a zemědělské produkce. Je to ekologická výchova, která, stejně jako láska, prochází žaludkem.

  • Michelle Losekoot

    Michelle Losekoot

    Proč podporuji Skutečně zdravou školu? Protože vím, jakou neplechu mohou napáchat špatné jídelní návyky z dětství. Ještě dnes se lehce zachvěju, když vidím hnědou omáčku, jezero omastku na nastavované bramborové kaši nebo šunkofleky. Možná, že kdyby mi někdo na školních obědech a svačinách ukázal, že vrcholem gurmánství není tvarohový šáteček a džusík v krabičce, trvala by mi cesta ke zdravé a chutné stravě o dost kratší dobu.

  • Jakub Gajda

    Jakub Gajda

    Doma jsme našim dětem sami příkladem a je hlavně na nás učinit pro ně to nejlepší nejen ve stravování. Ve škole přebírá část výchovy stát a jsem přesvědčen, že co se týče stravování, tak to není veselý pohled. Skutečně zdravá škola prosazuje přístup, který je mi daleko bližší a ze srdce jej rád podpořím, kde to jen půjde!

  • Jaroslav Kulhavý

    Jaroslav Kulhavý

    V dnešním světě náhražek místo jídla, bychom měli alespoň svým dětem dopřát kvalitnější stravu.

  • Jan Valeška

    Jan Valeška

    Protože z vlastní zkušenosti otce tří dětí vím, že i škola může dětem do života přinést i poměrně nezdravé stravovací návyky, podporuji iniciativu Skutečně zdravá škola. Přistupuje totiž ke školnímu stravování celostně a soustředí se nejen na to, co mají děti na talíři, ale i na to, co všechno tomu předcházelo. A to je pro pochopení toho, co to znamená zdravě jíst, možná ještě důležitější.

  • Robert Vlach

    Robert Vlach

    Skutečně zdravou školu podporuji, protože stravování ve školních jídelnách je evidentně otázkou filozofie, v tomto případě té výživové. Odborníci ze staré garnitury tvrdí, že z výživového hlediska je všechno v nejlepším pořádku a děti jí zdravě. V jídelnách se díky tomu servírují takové blafy, že by to bylo až k smíchu, kdyby to nebylo k pláči. Skutečně zdravá škola nabízí mnohem modernější, ucelenější pohled na školní stravování, který vychází z britské praxe, nezaměňuje kvalitu s výživovou hodnotou a zdůrazňuje celkovou kulturu přípravy i podávání jídla dětem. SZŠ je jedním slovem vynikající projekt.

  • Jan Müller

    Jan Müller

    Každý může jíst, co mu vyhovuje, ale jako důležité vidím to, aby jeho volba byla informovaná - aby věděl, zda to, co jí, je pro něj dobré a jak svým výběrem jídla ovlivňuje i svět kolem. A velkým úkolem škol je v tomto ohledu výuka dětí k tomu, aby rozuměly souvislostem a naučily se jíst zdravě. Myslím si, že na tohle se v českých školách ale často zapomíná, a proto fandím Skutečně zdravé škole, která chce, aby děti byly informované a zdravé. Fandím Skutečně zdravé škole, protože děti mají mít zdravé jídlo rády.“

  • Petra Krontorádová

    Petra Krontorádová

    Jedna věc je vědět, co je pro děti zdravé (to už spousta z nás, rodičů, zvládá) a druhá zavádět teorii do praxe. V kontextu okolností – širší rodina, kamarádi, oslavy, rodinné akce a bohužel i školní jídelny – je to však někdy nadlidský úkon. Věřím, že v tomhle smyslu by iniciativa Skutečně zdravá škola mohla pomoci nejen dětem, ale i rodičům, pro něž je občas zhola nemožné přesvědčit děti, že kedlubna je skutečně daleko lepší než z reklamy důvěrně známé „cosi“ v barevné krabičce s komiksem a navíc s přibaleným dárkem… Moc držím palce!

  • Pravý domácí časopis

    Pravý domácí časopis

    Pravý domácí časopis má podtitul O všem, co je skutečné. Není proto divu, že když se objeví škola, která je skutečně zdravá, musí být PDČ u toho. Fandíme, podporujeme, psali jsme, píšeme a i nadále budeme o Skutečně zdravé škole psát. A věříme, že nebudeme sami. Jsou věci, které mají velký smysl, a toto je jedna z nich.

  • Karel Loprais

    Karel Loprais

    Zdravá výživa je moje osobní a dlouhá cesta. V průběhu své aktivní závodní kariéry jsem si postupně uvědomoval, jak významně ovlivňuje strava mé zdraví, a tím i úspěchy na cestách. I proto vítám aktivity občanské iniciativy Skutečně zdravá škola, která u nás prosazuje zdravější jídla i stravovací prostředí ve školách.

  • Martin Škoda

    Martin Škoda

    Návyky, které získáme v mládí, mají zásadní vliv na zbytek života. Proto by nám jak doma, tak ve škole měli jít příkladem a vzdělání by nemělo být jen o matematice a češtině, ale stejně tak o tom, jak se správně stravovat. Jídlo není jen palivo, ale také součást kultury, která spojuje a má zásadní vliv na naše zdraví, výkony i náladu. 
    Právě proto fandím projektu „Skutečně zdravá škola“, který ukazuje, kudy vede cesta ke změně.

  • Eva Francová

    Eva Francová

    V současné době alarmujícím způsobem vzrůstá počet dětí s alergiemi a chronickými onemocněními. Příčiny chorob i způsoby léčby mohou být různé, avšak bez úpravy stravy skutečného uzdravení docílit nelze. Pro zlepšení zdraví dětí je nutné změnit stávající složení dětských jídelníčků. Zcela vyloučit uzeniny, polotovary a jídla s obsahem zdraví škodlivých aditiv, omezit živočišné tuky a bílkoviny, cukr a bílou mouku a významně obohatit jídelníček o čerstvou zeleninu a ovoce, nejlépe sezónní a lokální. Pokud se tímto zdravým způsobem stravují děti doma, jídlo v institucích, které navštěvují, tento program narušuje a naopak, pokud se o zdravé stravování nedbá v rodinách, škola nebo školka má v tomto případě za úkol správné stravovací návyky dětí iniciovat a podpořit.

  • PhDr. Iva Klimešová, Ph.D.

    PhDr. Iva Klimešová, Ph.D.

    Ozdravení svého jídelníčku můžeme začít malou změnou s velkým zdravotním dopadem – jednoduše stačí, pokud si ke svému každému jídlu přidáme porci zeleniny nebo ovoce. Měli bychom se tak stravovat nejen my dospělí, ale i naše děti. Proto vítám a podporuji iniciativu „Skutečně zdravá škola“, která prosazuje, aby součástí každého obědu byl zeleninový nebo ovocný salát, popřípadě kusové ovoce.

  • Jan Tuna

    Jan Tuna

    V době, kdy děti chodí do školky a školy, se rozhoduje o celém jejich životě. Vše, co do sebe dostávají, se v nich ukládá. Bohužel následky nejsou vidět hned a tak si mnozí dospělí myslí, že to není potřeba řešit. Ovšem až začnou problémy, je často už pozdě. Jídlo a pití by neměly být jen prázdným zdrojem energie bez vitamínů, minerálů, vlákniny, nebo v horším případě ještě se škodlivými  látkami. A protože velkou část dne dětí stráví ve školských zařízeních, je důležité řešit nabídku potravin a nápojů právě tam. Jako otec čtyř dětí proto moc fandím a podporuji projekt "Skutečně zdravá škola". V životě není nic důležitějšího než zdraví naše a našich dětí.

  • Pavlína Němečková

    Bc.Pavlína Němečková

    Všechny naše projekty pro mladé slečny a dívky jsou podmíněny propagací zdravého životního stylu, stravy a pohybu jako správné cesty ke kráse a zdraví. Myslím si, že Skutečně zdravá škola by měla být samozřejmostí každé školy a školky.

  • Josef Bernard

    Josef Bernard 

    Za děti, jejich spokojenost a štěstí jsme zodpovědní všichni. Pro jejich zdraví není nic důležitějšího než dostatek pohybu a kvalitní strava. Proto projektu „Skutečně zdravá škola“ držím palce a rád ho podpořím.

  • Hanka Zemanová

    Hanka Zemanová

    Všichni si přejeme, aby naše děti byly v životě šťastné. A všichni dospělí i bez velkých znalostí z psychologie víme, že když nás trápí různé zdravotní problémy, tak to narušuje naši vnitřní pohodu, spokojenost a stejně tak i pracovní výkony…. Je řada nemocí, se kterými si nevíme rady, je ale mnohem více těch, které přímo souvisí s naším životním stylem. Tedy i s tím, co jíme.  V této souvislosti nedokážu pochopit, proč je tak složité prosazovat zdravé stravování do škol či do nemocnic. Kde jinde než doma a ve škole můžeme děti učit, které potraviny naše tělo posilují a vyživují a které ho naopak oslabují a umrtvují. Náš úkol je jasný: dát dětem nejen informace, ale i možnost jíst a žít zdravěji. Proto fandím projektu Skutečně zdravá škola! Je to pomoc pro nás všechny, děti i dospělé. 

  • Ondřej Kobza

    Ondřej Kobza

    Jsem kavárník, podníkám v gastronomii. Často mají hygieničky problém, že je umyvadlo o 10 cm jinde, než má být. Ale že se mlčí nad systémovým otravováním lidí, to nikoho nezajímá. Jídla ve školních jídelnách jsou jedy. Zbytečně moc masa. Je to postavené na hlavu. Přitom se dá vařit ze zeleniny, luštěnin zdravá a levná jídla. Mrzí mě, že Ministerstvo školství s tím nic nedělá a jsem rád, že se zjeví organizace jako Skutečně zdravá škola a vetkne si za cíl s tím něco dělat. To co do těch dětí dáváme se stejně nevyplatí. Budou mít pak rakovinu a stát stejně utratí za léčení daleko víc.

  • Marie Petrová

    Marie Petrová

    Projekt Skutečně zdravá škola pokládám za výborný, potřebný a proto jej také podporuji

    Potkává se tu zdraví dětí a šetrný přístup k životnímu prostředí – v dlouhodobém konceptu, který ovlivňuje (nejen) dětské zdraví a životy v tom nejlepším smyslu slova. Ti, kteří se zapojili, tak učinili dobrovolně a mohou být praktickými příklady pro další – kteří se zatím ještě neodhodlali. Ve své práci se věnuji udržitelnému řízení obcí  –  a do tohoto procesu Skutečně zdravá škola dobře zapadá.

    Doufám, že se i nadále bude dařit sbližovat aktéry na poli starosti o zdraví a výchovu dětí, kam stravování bezesporu patří. Z řad institucí i profesních skupin. Ze své pozice se snažím na tom podílet.

    Jsem taky babičkou dvou dospívajících kluků. Zdravá výživa byla odevždy mým „hobby“ – takže kluky nemohla minout. Přístup k jídlu jsem popsala příměrem: „Budeš-li mít Ferrari, nebudeš do něj lít olej z friťáku. Musíš přemýšlet, na co jezdíš, aby se to – dříve či později – nezadřelo.“

    Ale nejen vlastní prospěch – je třeba vidět nás, lidi, v kontextu celé planety. Tam potom dostává naše počínání ještě jiný rozměr.  Jsem ráda za každého, kdo si tohle  - nejlépe sám a dobrovolně – uvědomuje.

    Tak všechno dobré Skutečně zdravé škole

  • Josef Šedlbauer

    Prof. Ing. Josef Šedlbauer, Ph.D.

    Vedoucí katedry chemie Technické univerzity v Liberci: „Jestli je na stravování ve školních jídelnách něco prokazatelně nezdravého, je to vysoká spotřeba cukru a zpracovaných (=zbavených většiny užitečných složek) potravin. Řešením není dávat dětem kapesné, aby si kupovaly ještě horší jídlo u stánku, ale zlepšit kvalitu školních jídelen. Je to prosté - a včera bylo pozdě!“

  • Jana Křivánková

    Jana Křivánková

    Od chvíle, kdy jsem se začala zajímat o zdravé stravování, jsem cítila, že tohle je to, co mě naplňuje a nějakým způsobem se mnou rezonuje. Považuji za velmi důležité, aby se systém stravování dětí ve školách změnil a jídlo jim bylo připravováno s péčí a láskou. Sama mám vyzkoušené, že se to na výsledku projeví :). Líbí se mi, že iniciativa Skutečně zdravá škola nabízí komplexní propracovaný systém, jak s dětmi o jídle mluvit a jak je do procesu zapojit. Dobře si vzpomínám na svá školní léta a jídla, která jsem mnohdy s velkou nechutí musela jíst. Přijde mi alarmující, že takové množství žáků je v podstatě odkázáno se denně stravovat takovými jídly. Věřím, že Skutečně zdravá škola pomůže věci změnit!

  • Lucie Hošková

    Lucie Hošková

    Ráda bych se připojila k iniciativě, protože mi velmi záleží na tom, jak vyrůstá moje dítě, jak se stravuje a velice vítám praktické exkurze na farmách. Je velice důležité, aby si děti uvědomily propojení zemědělství a potravinářství, aby věděly, že se mléko získává od krav na statku a v kravínu, a výsledným produktem pak může být třeba oblíbený jogurt nebo sýr.  

  • Kateřina Boesenberg

    Kateřina Boesenberg

    95 procent chorob a nemocí vzniká z nerovnováhy trávicího traktu. Z tohoto důvodu by nám nemělo být jedno co jíme a především co jedí naše děti. Je důležité v nich od malička pěstovat zdravý vztah a lásku k jídlu a povědomí o surovinách, ze kterých pochází. A kdo jiný, než rodiče a škola by měli v tomto dítěti pomáhat a vést ho ke zdravé výživě. Proto podporuji program "Skutečně zdravá škola". 

  • Dana Kapitulčinová

    Dana Kapitulčinová

    Dopady ze současného systému stravování na životní prostředí jsou z dlouhodobého hlediska neudržitelné. Vím to proto, že se tématice udržitelného rozvoje a stravování věnuji z pohledu vědy a výzkumu již několik let na Univerzitě Karlově - a o své práci píšu na blogu udrzitelnastrava.cz. Na programu Skutečně zdravá škola z tohoto důvodu oceňuji zejména komplexní uchopení problematiky stravování na školách, včetně zohlednění dopadů na životní prostředí, férových pracovních podmínek i životní pohody hospodářských zvířat. Všechny tyto aspekty je totiž třeba zohlednit při hledání udržitelnějších forem stravování pro dobro současných i budoucích generací.