Čeští školáci chtějí jíst s kamarády, ale s novými jídly váhají. Nový průzkum Skutečně zdravé školy odhalil, jak děti přemýšlejí o jídle
(Brno 30.10. 2025) Školní jídelna není jen místo, kde se děti nají. Je to prostor, kde se formují jejich postoje, chutě i vztah k jídlu – a hlavně ke spolužákům. Nový průzkum programu Skutečně zdravá škola ukázal, že pro české školáky je nejdůležitější sociální rozměr oběda – nejraději totiž jedí s kamarády. Naopak nejméně se ztotožňují s rodinnými pravidly, která jim říkají, co smějí a nesmějí jíst.
Výzkum, který proběhl v květnu 2025 mezi žáky tří škol zapojených do programu Skutečně zdravá škola, se zaměřil na postoje dětí k jídlu, stolování a ochotě zkoušet nové chutě. Součástí byl i senzorický test zdravějšího pokrmu – mrkvového burgeru se šťouchanými brambory, listovým salátem a kešu dipem.
„Z výsledků je patrné, že české děti jsou velmi společenské – chtějí sdílet jídlo s kamarády a užívají si společné stolování. Zároveň se ale ukazuje, že mají poměrně velký respekt k neznámým chutím,“ říká Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola.
Právě tzv. potravinová neofobie, tedy strach z nových jídel, se ukázala jako klíčový faktor – více než čtvrtina dětí vykazuje vysokou míru neofobie. Tyto děti hodnotily mrkvový burger hůře než ty, které se nových chutí nebojí.
Dalším zjištěním je vysoká míra plýtvání – více než 47 % žáků snědlo jen polovinu porce nebo méně. Pouze 10 % dětí dojedlo celý pokrm.
Zajímavé přitom je, že děti, které se více zapojují do nákupů a vaření, bývají i ty, které více plýtvají. Naopak děti, které jsou otevřenější novým jídlům a mají nižší míru neofobie, se chovají šetrněji.
Podle Skutečně zdravé školy je klíčové:
- Využívat sílu kolektivu – společné ochutnávky či projektové dny pomáhají dětem přijmout nová jídla.
- Postupně odbourávat neofobii – představovat nová jídla v přátelském, známém prostředí.
- Zapojovat děti do rozhodování – nejen při vaření, ale i při plánování jídelníčku.
- Vzdělávat o udržitelnosti a plýtvání – aby děti lépe chápaly, odkud jídlo pochází a proč je důležité ho neplýtvat.
Průzkum je součástí mezinárodního projektu SchoolFood4Change, který propojuje školy, kuchaře, města i výzkumníky v oblasti zdravého a udržitelného stravování.
Výsledky průzkumu si můžete stáhnout zde (v angličtině) a zde (česky)
Kontakt:
- Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola, tom@skutecnezdravaskola.cz, 776 760 700
O Skutečně zdravé škole
Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého a udržitelného školního stravování a vzdělávání o jídle. Usiluje o to, aby si děti jídla vážily, znaly jeho hodnotu, dokázaly si je vychutnat a naučily se, jak vzniká. Do programu se mohou zapojit mateřské, základní i střední školy. Program má prokázaný pozitivní vliv na zdraví dětí, jejich schopnost učit se a na udržitelnost stravování ve školách a rozvoj regionu. Program nabízí otevřený participativní proces vzdělávání – zapojení všech aktérů od žáků, učitelů, vedení školy, kuchařek, rodičů, zřizovatelů až po místní podnikatele a členy okolní komunity. Školy se aktivně zapojují do komunitního života obce. Aktivní zapojení rodičů umožňuje vedení školy získat zpětnou vazbu a zajímavé nápady.
Více informací naleznete na:
http://www.skutecnezdravaskola.cz/
https://www.facebook.com/skutecnezdravaskola/
https://www.youtube.com/channel/UCo8WYUpEkTdhLZYKoQCyjnA