Pokračujeme v budování kapacit pro vzdělávání v oblasti udržitelnosti

24. 3. 2023

Projekt s názvem Budování kapacit pro vzdělávání k udržitelnosti prostřednictvím rozvoje kultury zdravého a udržitelného stravování ve školách již druhým rokem rozvíjí nadnárodní síť programů Skutečně zdravé školy, a to prostřednictvím zvyšování kvality práce a postupů a budování kapacit obou partnerů. Projekt končí příští rok a je spolufinancován z programu Evropské unie Erasmus+.

V průběhu prvního roku prohloubily spolupráci slovenské občanské sdružení Skutečně zdravá škola a česká Skutečně zdravá škola, z.s. Během této doby se podařilo uskutečnit průzkumy týkající se vzdělávání učitelů v oblasti udržitelného rozvoje a udržitelného vaření ve školních jídelnách. Na jejich základě jsme pak připravili témata pro webináře. Podařilo se nám uspořádat webináře, které slouží k podpoře vzdělávání a šíření povědomí o práci obou partnerů projektu. Mezi témata patřily Zelené veřejné zakázky ve spolupráci s Úřadem pro veřejné zakázky nebo Vaření jídel podle materiálových a spotřebních norem s šéfkuchařem Lubošem Megem. V České republice proběhly mimo jiné webináře na témata Jak využít školní zahrady ve vzdělávání, Stravování, duševní zdraví a wellbeing dětí a žáků nebo Co trápí školní jídelny.

V rámci projektu jsme v říjnu 2022 uspořádali konferenci Skutečně zdravé školy, jejímž cílem bylo zvýšit povědomí o programech Skutečně zdravé školy a také představit společné aktivity na Slovensku a v České republice. Následně jsme společně úspěšně dokončili přílohu Školního vzdělávacího programu pro školy, ve které najdou přehled již vytvořených metodických materiálů a témat, ve kterých je lze využít. Pro školy jsou přínosné, protože jim umožňují naplňovat Státní vzdělávací program.

Pedagogové mají možnost začlenit téma udržitelnosti do každodenních činností školy a vytvořit tak inovativní vzdělávací prostředí. Projekt se zabývá tématem udržitelnosti z různých úhlů pohledu. Ať už při výuce ve škole nebo v přírodě, tak i při exkurzích na farmy nebo školní zahrady. Pro obě země jsou k dispozici mnohé metodiky, například jak naplánovat exkurzi na farmu, důsledky plýtvání potravinami, jak uspořádat školní farmářský trh nebo jak se hravou formou seznámit s potravinami a produkty podle metodických materiálů s názvem Poznávání chutí. Do aktivit v oblasti udržitelnosti se mohou zapojit i lidé mimo školu, a to pomocí metodiky Jak zapojit rodiče a veřejnost do pěstitelských a kulinářských aktivit.

"Za poslední rok se podařilo zmapovat situaci ve školách díky dvěma průzkumům. V prvním jsme zjišťovali, do jaké míry je v učebních osnovách zahrnut požadavek na využívání výchovy k udržitelnosti a povědomí o změně klimatu, zejména v souvislosti s výrobou a spotřebou potravin. Naše zjištění ve slovenských školách ukázala, že 50 % z nich má téma udržitelnosti zahrnuto ve svých aktivitách, ale pouze 12,5 % z nich navštěvuje zemědělské podniky. Druhý průzkum poskytl vhled do problematiky udržitelného stravování přímo ve školách. Čerstvé produkty od zemědělců nepoužívá při vaření ve škole 63,6 % dotázaných a celých 54,5 % neuvažuje o tom, že by v budoucnu nakupovalo biopotraviny. Na základě těchto výsledků budeme i v příštím roce pracovat na zlepšení vnímání udržitelnosti ve slovenských a českých školách," říká Eva Blaho, jedna ze zakladatelek Skutečně zdravé školy o.z.

„V rámci spolupráce jsme uspořádali dvě projektové schůzky, na kterých jsme porovnali situaci v obou zemích a stanovili cíle pro nadcházející rok. V České republice plánujeme na příští rok připravit konferenci, která se bude zabývat tématy, jako je celoškolní přístup ke školnímu stravování, klimatické změny a plýtvání potravinami a další," dodává Tom Václavík, ředitel Skutečně zdravé školy, z.s.

Kontakty:

Zpět na výpis