Týdenní projekt "U nás neplýtváme"

7. 6. 2025

Cílem projektu bylo hravou a praktickou formou přiblížit dětem význam šetrného zacházení s potravinami, vést je k uvědomění si hodnoty jídla a podpořit jejich samostatnost při stolování. Důležitou součástí bylo také snížení množství potravinového odpadu ve školce a podpora udržitelného životního stylu.

Průběh a realizace

Projekt probíhal po dobu jednoho týdne (02. 06. 2025 – 06. 06.2025) ve všech třídách naší školky. Každodenní aktivity byly zaměřeny na:

  • Samostatné stolování dětí – děti si samy nabíraly jídlo, polévku, salát i nápoje, mažou si pomazánky a volí si množství jídla dle vlastní chuti.
  • Vědomé rozhodování o porcích – děti byly vedeny k tomu, aby si nabraly tolik, kolik sní. Tím jsme přirozeně předcházeli plýtvání.
  • Zaznamenávání výsledků – po obědě jsme společně sledovali množství potravinového odpadu, které paní kuchařka každý den zvážila. Děti si výsledky zapisovaly do motivační tabulky se smajlíky (tzv. semafor):
  •  Zelený – jídlo snědeno
  • Oranžový – jídlo ochutnáno
  • Červený – jídlo neochutnáno

Výsledky a dopady

✅ Většina dětí se zapojila aktivně a s nadšením. Vedení k samostatnosti a možnost volby množství jídla mělo pozitivní dopad – děti byly motivované sníst vše, co si samy nabraly.

✅ Motivační semafor fungoval velmi efektivně – děti byly zvídavé, chtěly „získat zeleného smajlíka“, a začaly přirozeně ochutnávat i jídla, která by dříve nejedly.

✅ Snížilo se množství potravinového odpadu – děti si více uvědomovaly, co končí jako zbytek, a začaly o jídle přemýšlet vědoměji.

Podpora udržitelnosti

  • Veškerý biologický odpad (slupky, skořápky, zbytky) jsme kompostovali – v elektrickém kompostéru, žížališti nebo zahradním kompostéru.
  • Zbytky ze zeleniny se dále využívaly – paní kuchařka z nich vařila vývary do polévek a omáček.
  • K ochucení nápojů jsme používali přírodní suroviny – slupky z ovoce a čerstvé bylinky z naší školní zahrádky, bez použití cukru nebo sirupů.
  • V tomto týdnu se také uskutečnila slavnost „Loučení s předškoláky“, která tematicky navázala na projekt. Podávalo se zdravé jídlo ze školní kuchyně a v duchu ekologického smýšlení, udržitelnosti a hospodárnosti byli rodiče předem vyzváni, aby si na akci přinesli vlastní nádobí. Tato výzva se setkala s pochopením a podpořila diskuzi o ekologii i mezi rodiči.

Zpětná vazba rodičů

Projekt měl pozitivní ohlas i u rodičů, kteří zaznamenali změny v chování svých dětí i doma:

„Děti doma vyprávěly, jak si samy nabíraly polévku a jak si hlídaly porce. Jsme překvapeni, jak je to motivovalo.“

„Líbí se mi, že školka učí děti přemýšlet o tom, odkud jídlo pochází a co se stane, když se nevyužije. Doma jsme díky tomu začali i kompostovat.“

Závěr a doporučení

Projekt „Neplýtváme jídlem“ splnil svůj účel a potvrdil, že i malé děti dokážou chápat význam zodpovědného přístupu k jídlu, pokud jim dáme důvěru, prostor a motivaci. Díky hravé formě a zapojení všech smyslů se děti přirozeně učily, aniž by měly pocit, že je někdo vede.

Doporučujeme projekt opakovat pravidelně – například jednou měsíčně a jeho prvky (smajlíkový semafor) dlouhodobě zapojit do provozu školky.

Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1Týdenní projekt "U nás neplýtváme" 1
Zpět na výpis