Podzimní kaštanové aktivity ve třídě Berušek 2024
Podzimní kaštanové aktivity ve třídě Berušek 2024
V rámci výzvy Proměňte kaštany v mýdlové bubliny (Česká značka ekodrogerie Natasha), do které se naše MŠ zapojila, jsme se s dětmi pustily do měsíčního projektu Kaštánek Eda.
Příběh o Kaštánkovi Edovi
Příloha metodického plánu O kaštanu obsahuje pohádku Kaštánek a objevené tajemstní.
Děti se pohodně uvelebily na koberci školkové třídy a vyslechli si celou pohádku. Následně jsme si povídali o tom, co v pohádce zaznělo. Ko byl kdo? Co se tam přihodilo? Kdo se asi jak cítil? Jak to celé dopadlo? Povídáme si o tom, že bychom také mohly zkusit takové mýdlo vyrobit. Co k tomu budeme potřebovat a proč? Namotivujeme děti výsledným produktem.
Sbírání kamarádů Kaštánka Edy
Naše MŠ disponující krásnou přírodní zahradou, má i košatý strom Jírovce. Každý podzim nás tedy obdaruje dost velkým množstvím kaštanů na to, aby všechny třídy mohly tvořit a hrát si do sytosti. Každé z dětí dostalo svůj vlastní košíček a společně jsme posbíraly popadané kaštany.
Kdo má v košíku nejvíce? Kdo má nejméně? Kdo přinese v každé ruce 1? Kdo dovede přinést dva kaštany v ruce jedné? Trénujeme předmatematickou gramotnost, zdravou soutěživost, orientaci v prostoru, postřeh, rychlost, obratnost, jemnou i hrubou motoriku. V neposlední řadě pocit sounáležitosti, když se všechny kaštany sesypou dohromady a povídáme si, co s nimi všechno můžeme udělat – zapisujeme (zakreslujeme) nápady.
Házecí kaštan- do kaštanu vyvrtáme dírku a zadlačíme špejlí fáborky jako ocásek, kaštam potom krásně létá
Hrabání listí- po sesbírání posledních kaštanů dětí společně pohrabávají listí na zahradě
Senzomotorické aktivity ve třídě i na zahradě
Sesbírané kaštany používáme pro trénink jemné motoriky a předmatematické gramotnosti.
Krmení veverky- do krabice s otvorem, jako ústa veverky děti vhazují kaštany (pro větší efekt je bříško vyříznuté a zalepené průhlednou folií)
Pracovní listy- pokládání kaštanů na listy s tvary podzimní tematiky tvořené kroužky, určování velký/malý/hodně/málo, přenášení kaštanů
Autodráha- na papíře je nakreslena silnice, kaštanem se jezdí po papíře podle dopravního značení
Vkládačka- na kaštanech jsou nakreslené symboly, které určují, kam se mají umístit na velký obraz na zemi
Výroba kaštanového mýdla
Děti si kaštany rozbily pomocí kladiva, nebo svěráku, vložily do zavařovací lahve a zalili vodou. Následně pozorovaly, jak se z kaštanů uvolňuje saponin. Druhý den si děti mýdlovou vodu scedily a nalily do lahviček. Nakonec polepily svou vlastnoručně vybarvenou etiketou.
Mezinárodní den stromů
Naše MŠ každý rok spolešně slaní mezinárodní den stromů a tento rok se točil kolem Jírovce. Nástěnka s aktivitami, které se kolem tohoto stromů točí byla připravena před budovou školky a rodiče, či prarodiče si je s dětmi mohli splnit.
Ve třídě jsme si s dětmi povídaly o rozdílech mezi jehličnatými a listnatými stromy. O tom, co na kterém stromě roste a jak to chutná, Trénujeme rozlišování barev, popisování chutí a dojmů z jednotlivých kousků ovoce.