Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko

28. 11. 2017
Skutečně zdravá škola

Tematický blok je začleněn i v našem školním vzdělávacím programu, na zákaz konzumace cukrovinek v prostorách Semínka upozorňujeme ve Školním řádu. Za nejdůležitější nástroj však považujeme komunikaci s rodiči. Bez dobré komunikace, nemůže být ani dobrá spolupráce. Proto se v Semínku snažíme neustále nacházet možnosti, jak co nejlépe a co nejefektivněji spolupracovat a komunikovat s rodiči dětí, které naši školku navštěvují.  

Třídních schůzek v Semínku se neúčastní pouze učitelé a paní ředitelka, ale i vedoucí školní jídelny. Ta má svůj vlastní bod v programu celé třídní schůzky. Během schůzky jsou noví rodiče seznámeni s filozofií stravování ve školce, stávajícím je připomenuta. Je představeno fungování školní jídelny, co je a není v rámci našeho stravování možné. Na třídních schůzkách vedoucí školní jídelny osobně zodpovídá i individuální dotazy rodičů.  Jeden den v týdnu má školní jídelna i veřejné konzultační hodiny, kdy je možné osobně řešit témata týkající se stravování každého dítěte.

Taktéž máme standardizovaný způsob, jímž slavíme narozeniny jednotlivých dětí. Žádné přinášení šlehačkových dortů a pytlíků s bonbony nepovolujeme. Pokud chce dítě ve školce oslavit svoje narozeniny, musí donést něco zdravého, nebo nejlépe připravit něco společně s rodičem doma. O to se pak společně s kamarády podělí po dopolední svačince. A tak se nám několikrát do měsíce ve školce objeví miska se sušeným ovocem a ořechy, doma pečené mrkvánky či celozrnné muffiny, květina pouze z ovoce, štrůdl bez cukru atp.

Kapitolou o sobě je i naše lesní třída. Zde si děti totiž nosí svoje vlastní svačiny z domova. Rodiče jsou již předem seznámeni s tím, jak by zdravá svačina měla vypadat – kvalitní potraviny, doma připravená svačina, vliv ročního období. Pokud se pak během roku objeví nějaká odchylka od naší představy o zdravém stravování, učitelé to ihned s rodiči osobně konzultují. Tím předcházíme tomu, že děti mezi sebou navzájem nevidí špatné příklady stravování a nevyžadují pak ani po rodičích nevhodné potraviny. To samé platí i u učitelů, kteří jsou dětem příkladem.

Během roku pořádáme několik společných akcí pro rodiče a děti, během kterých často probíhá intenzivní komunikace mezi rodiči a zaměstnanci školky. V tomto školním roce už za sebou máme například Podzimní brigádu, Podzimní dílny a Svatomartinskou slavnost. Na těchto akcích přichází obohacení nejen od nás, kdy se maminky například dozvídají, proč dětem doma nechutná klasická česká čočka, i když vědí, že ve školce čočku jedí;  vysvětlujeme, co je to tempeh a jak se vyrábí; ptají se jakým způsobem seznamujeme děti s pro ně neznámými potravinami/jídly apod. Zároveň jsme i my obohacováni o recepty a chutě, které znají děti z domova. Nápoje na akcích zajišťuje školka a učitelé společně s dětmi něco malého upečou či připraví. Velká část občerstvení je ale na rodičích. Dopředu je vyzýváme, aby donesli ochutnat vlastní pokrmy a výpěstky ze zahrádky. Tento rok jsme tak mohli ochutnat například dýňový koláč, sladké kuličky z medu a cizrny, rakytníkový řez ..

Kromě toho nám rodiče do školky nosí přebytky ze zahrad, o které je žádáme vždy na třídních schůzkách. Pytle cibule, bedny jablek, dýně, hroznové víno a další zdroje jak do kuchyně, tak pro práci s dětmi – děti pak tyto přebytky moštují, vyrábí křížaly nebo jednoduše snědí.

Určitě by šlo i na dalších konkrétních příkladech ukázat, jak spolupracujeme s rodiči. Je však nutno říci, že základem dobré komunikace s rodiči jsou zaměstnanci, kteří jsou v souladu s filozofií školky. Společně pak dokážou nalézt mnoho cest k navázání spolupráce mezi školou a rodiči.  

Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1Komunikace s rodiči je základ – příklad z Mateřské školy Semínko 1
Zpět na výpis