Děti v Mateřské škole Paskov mají novou jedlou školní zahradu
V pátek 16. května se slavnostně otevřela první letošní Jedlá školní zahrada, a to v mateřské škole v Paskově. Jde o první z celkového počtu 8 vítězných projektů, které vyhrály ve školním roce 2023/2024 grantovou výzvu společnosti Lidl a programu Skutečně zdravá škola. V rámci té je možné získat až 100 000 Kč na vybudování inovativní školní zahrady
Zapojení do grantové výzvy již samo o sobě znamená pro MŠ a ZŠ velký závazek, jelikož podmínkou je účast v programu Skutečně zdravá škola. To s sebou nese plnění kritérií v několika oblastech jako např. kvalita jídla a místo původu, vzdělávání o jídle, místní spolupráce apod. A právě proto, že pro zapojení do grantové výzvy je potřeba určité úsilí, rok od roku se v ní schází zajímavější a propracovanější projekty. A je skvělé, že jich je čím dál víc. „Rekordních 51 přihlášených projektů nás nejen potěšilo, ale i utvrdilo v tom, že školní zahrady se stávají zásadním vzdělávacím prostorem pro současnou generaci dětí. Kvalita předložených návrhů byla mimořádně vysoká, což svědčí o rostoucím zájmu pedagogů propojovat praktickou výuku s principy udržitelnosti a zdravého životního stylu,“ komentuje Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola.
A čím zaujal porotu projekt mateřské školy v Paskově?
„V nové zahradě chceme dětem ukázat způsob, jak si zajistit v životě potravinovou soběstačnost pro sebe i celou svoji rodinu. Chceme, aby si děti uvědomily celkový proces růstu plodin od semínka až po plod a také celý koloběh toho co nám zahrada může dát a co ji máme zase vrátit zpět např. do kompostu nebo v podobě hnojiva na záhony a pod stromy. Zároveň chceme dětem připomenout, že na zahradu může být využita voda dešťová, kterou svádíme ze školní střechy do nádrží,“ komentuje p. Mgr. Jarmila Petrošová, ředitelka MŠ Paskov, p.o.
A jak tedy proběhlo slavnostní otevření?
Pro všechny účastníky bylo připraveno chutné občerstvení z čerstvých a zdravých produktů z Lidlu. Návštěvníci tak mohli ochutnat nejen tradiční, ale i netradiční chutě a novinky z aktuálního sortimentu. Nechybělo ani pohoštění připravené samotnými dětmi – každá třída vytvořila vlastní salát, který účastníci mohli ochutnat a hlasovat pro ten nejlepší pomocí žetonů.
Zajímavostí celé akce byla spolupráce s místním domovem seniorů. Propojení generací dodalo projektu hlubší smysl – senioři se například podíleli na výrobě cedulek do školního skleníku, kde označili jednotlivé záhony.
„Jsme velmi rádi, že se můžeme podílet na takových krásných akcích, které jsou edukativní, ale také vzájemně propojují místní obyvatelé a podporují vztah nejen k přírodě,“ doplňuje Kateřina Kamarýtová, CSR manažerka společnosti Lidl.