Záznam ze semináře „Jak do Školního vzdělávacího programu pro mateřské školy zařadit aktivity programu Skutečně zdravá školka“

30. 4. 2020
Skutečně zdravá škola

Ve středu 29. dubna 2020 jsme uvedli náš první online webinář. Na programu byla diskuse na téma „které aktivity programu SZŠ pomáhají naplňovat vzdělávací cíle RVP a rozvoj klíčových kompetencí a jak je formálně začlenit do Školních vzdělávacích programů“. 

Webináře s názvem „Jak do Školního vzdělávacího programu pro mateřské školy zařadit aktivity programu Skutečně zdravá školka“ se zúčastnilo téměř 30 pedagogů z více než 20 mateřských škol. 

Webinář moderoval Tom Václavík ze Skutečně zdravé školy, který také představil dokument - přílohu Školního vzdělávacího plánu, obsahující popis kritérií a aktivit programu Skutečně zdravá školka. Přílohu může použít kterákoli mateřská škola a buďto si jednotlivé informace přímo zapracovat do svého ŠVP, nebo jej vzít jako celek a ve formě "přílohy" přidat ke stávajícímu ŠVP školy. 

Příloha Školního vzdělávacího plánu - Program Skutečně zdravá školka - ve formátu pdf

Příloha Školního vzdělávacího plánu - Program Skutečně zdravá školka - ve formátu MS Word

O tom, jak promítnout zapojení mateřské školy v různých projektech a programech do ŠVP, hovořila následně Monika Kovalská, vedoucí učitelka Školičky Kamarád Nové Veselí, a Veronika Rylková, ředitelka Zdravé školky s montessori programem MATEŘINKA BRNO.

Monika Kovalská dojmy z webináře shrnula takto:

"Když to shrnu, pokud škola do vzdělávacího obsahu dá jako přílohu představený dokument, a propojí si ho se svým hlavním vzdělávacím cílem ŠVP nebo s cíli vzdělávací koncepce školy, pak by to mělo být dostačující. A pak už jen vnímat, kde se mi propojují jednotlivé činnosti či kroky v programech, které ve škole děláme.

  • příklad 1 - Skutečně zdravá školka - pěstitelské činnosti - sázení semínek na zahrádce školky, v programu Ekoškoly to bude "péče o půdu", v ŠVP to budou například "manuální polytechnické dovednosti", u všech cesta jídla na stůl (od semínka k mrkvičce či hrášku).
  • příklad 2 - Skutečně zdravá školka - akce "S prarodiči na školní zahradě" - v programu Ekoškola !péče o prostředí", v ŠVP "sociální a komunikativní dovednosti". 
  • příklad 3 - Skutečně zdravá školka  - vaření s dětmi - příprava rohlíčků na Martinské slavnosti - v programu Ekoškola "odkud se jednotlivé suroviny dostaly do školky" (ve vztahu k zásobování - jak dlouhá cesta, řeší se lokálnost surovi), v ŠVP "seznamování s tradicemi". 

Myslím, že základem je uvědomit si ty spojovací nitky."

V následující diskusi se účastníci webináře zajímali například o to, jak probíhá nákup ekologických čistících prostředků, jaké jsou zkušenosti z práce s nimi, jak lze praktikovat ve školní jídelně použití surovin ze zahrádky a z výpěstků od ostatních,  jak realizovat aktivity programu Skutečně zdravá školka ve školách s více třídami, jak najít shodu mezi ostatními třídami, když každá má svůj TVP atd. Těmto tématům se budeme věnovat v dalších seminářích. 

Záznam z webináři si můžete poslechnout zde:

Zpět na výpis