Zbořili jsme další překážku kvalitního školního stravování

11. 2. 2016

V tomto smyslu nás dlouho trápila zakořeněná představa kuchařek ve školních jídelnách, podle které nebylo možné v kuchyni při přípravě pokrmů používat čerstvé bylinky, zeleninu nebo ovoce z vlastní školní zahrady. Vedoucí školních jídelen nám stále dokola opakovaly, že „by jim to hygiena určitě nepovolila, že by dostaly velké pokuty,“ a podobná vyjádření. Nedalo nám to a začali jsme pátrat po důvodech těchto obav.

Obrátili jsme se na několik krajských hygienických stanic s dotazem, jak to tedy je. Odpovědi byly vesměs pozitivní: „Pokud školní jídelna dodrží postupy správné hygienické praxe, může použít i plodiny vypěstované na zahradě školy."

To nás povzbudilo, ale chtěli jsme to mít posvěcené od nejvyššího správního orgánu. Obrátili jsme se tedy přímo na ministerstvo zdravotnictví a hlavního hygienika. K našemu příjemnému překvapení jsme obdrželi vyjádření od paní MUDr. Jarmily Rážové, Ph.D., ředitelky odboru ochrany veřejného zdraví a zástupkyně hlavního hygienika ČR. Vyjádření paní doktorky Rážová jasně říká, že používání vlastních výpěstků na školních zahradách při přípravě školního stravování je možné, za podmínky, že bude s produkty nakládáno v souladu s postupy správné hygienické praxe a bude zajištěna jejich sledovatelnost, tzn. že bude vedena evidence a že ovoce a zelenina budou čerstvé mechanicky nepoškozené a bez známek kažení. Skvělé! Další překážka pokořena.

Abychom školním jídelnám využití výpěstků žáků na školních zahradách ještě více usnadnili, nechali jsme si od MVDr. Pavla Hradeckého, odborníka na problematiku tvorby hygienických předpisů pro gastronomické provozy s 25letou praxí, vypracovat vzorové Zásady správné výrobní a hygienické praxe při využití potravin rostlinného původu ve společném stravování, který školním jídelnám nabízíme jako doporučený podklad pro zpracování vlastních Zásad správné hygienické praxe.

Pěstování zeleného koření, zeleniny a ovoce dětmi a žáky na školních zahradách je nedílnou součástí programu Skutečně zdravá škola. Školní zahrady pomáhají dětem naplnit potřebu zkoumání a objevování v přirozeném prostředí, smysluplný pohyb na čerstvém vzduchu a prožívání cyklu čtyř ročních období. Prostřednictvím vlastní zkušenosti péče o zahradu mohou žáci pochopit smysl a hodnotu práce i jídla. Z práce na zahradě budou mít děti o to větší radost, když uvidí, že jejich výpěstky končí v pokrmech, které jedí ve školní jídelně. 

Foto: Dana Václavíková, školní zahrada, Waldorfská základní škola Brno

Pixabay

Zpět na výpis