Program Skutečně zdravá škola má skutečný pozitivní dopad na stravování a vzdělávání dětí

1. 9. 2021

Brno 1. 9. 2021 -  Do programu Skutečně zdravá škola je zapojeno na začátku školního roku 2021/2022 již 468 škol. Díky realizaci programu se kvalitněji a zdravěji stravuje a učí o principech udržitelnosti v oblasti stravování 71 719 dětí, žáků a studentů z celé České republiky. Nejvíce skutečně zdravých škol je v Jihomoravském kraji (80), Moravskoslezském kraji (65), v Praze (46), ve Středočeském kraji (45) a v Pardubickém kraji (40).

Vzdělávání k trvalé udržitelnosti

Současný svět se velmi významně proměňuje. Bude nezbytné, aby vzdělávání rozvíjelo individuální potenciál jedinců a jejich schopnost zvládat i ovlivňovat změny a podporovat soudržnou společnost orientovanou na udržitelný rozvoj. Školy by měly vzdělávat mladé lidí k tomu, aby byli tvůrci změn při řešení klimatických krizí.

„Naší vizí je, aby se školy staly inspirativními centry vzdělávání k trvalé udržitelnosti,“ říká Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola.

„Školy by se měly změnit na místa učení a získávání zkušeností pro udržitelný rozvoj. Takové vzdělávací prostředí umožňuje pedagogům a studentům integrovat principy udržitelnosti do svých každodenních aktivit a komplexním způsobem usnadňuje rozvoj kompetencí a hodnotové vzdělávání. Program nabízí otevřený participativní proces vzdělávání - zapojení všech aktérů od žáků, učitelů, vedení školy, kuchařek, rodičů, zřizovatelů až po místní podnikatele a členy okolní komunity,“ doplňuje Václavík. 

Skutečně zdravý region

Program Skutečně zdravá škola pomáhá tvořit neoddělitelnou vazbu mezi zdravím lidí, společnosti a planety, a tím ideálně naplňuje strategii „Od zemědělce ke spotřebiteli“, jež je ústředním prvkem Zelené dohody pro Evropu.  Uvádí do života revoluční „celoškolní přístup“. Školy působí jako katalyzátory systémové změny v nákupu a spotřebě potravin díky implementaci inovativních řešení a nových obchodních modelů, vzděláváním k trvalé udržitelnosti a začleněním školního stravování do vzdělávacího procesu.

Spolupráci mezi jídelnami a místními řezníky, pekaři, zemědělci a distributory usnadňuje služba Skutečně zdravý dodavatel, seznam 60 prověřených podnikatelů schopných dodávat do školních jídelen kvalitní potraviny. Školy zapojené do programu Skutečně zdravá škola použijí každý školní rok na přípravu pokrmů přibližně 7 000 tun potravin za 445 milionů Kč. Značná část je nakoupena od regionálních producentů a dodavatelů, u kterých končí většina peněz.

Spolupráce školy a školní jídelny s místními farmáři má ohromný vzdělávací efekt. Návštěvou farmy, odkud školní jídelna produkty nakupuje, získají kuchařky i děti jasný pohled na to, kolik práce, úsilí a času je nutné k tomu, aby zemědělci danou plodinu vypěstovali či zvíře vychovali. Díky tomu, že program klade důraz na lokální kulinární tradice a jedinečnost regionu, je v dětech a žácích rozvíjena hrdost na vlastní region.

Kuchařky jako srdce programu

Školy, které program realizují s největším úspěchem, jsou ty, které angažovaly kuchařky do centra dění programu a zapojily je do změn. „Kuchařky mohou inspirovat a motivovat žáky k tomu, aby si vybírali zdravé pokrmy, společnými nápady mohou z jídelny vytvořit velmi příjemný a kulturní prostor. Mohou se podělit o své dovednosti s rodiči či s žáky v hodinách vaření nebo odpoledních kroužcích vaření. Máme zkušenost, že kuchařky ve školních jídelnách jsou mimořádně šikovné a ochotné učit se novým postupům,“ říká Karolina Kallmünzerová, manažerka programu.

„Abychom kuchařkám pomohli plnit kritéria programu a rozšířili jejich znalosti a dovednosti, nabízíme několik vzdělávacích školení přímo ve vaší kuchyni. Již přes 400 pracovníků školních jídelen prošlo našimi praktickými školeními. Od listopadu 2020 do června 2021 se online vzdělávacích akcí zúčastnilo 1 375 pracovníků školních jídelen a pedagogů. Klíčovým nástrojem na zjištění stavu ve školní jídelně je Analýza školní jídelny – služba, která zjišťuje, jak dalece se ve školní jídelně používají čerstvé a sezónní produkty od místních dodavatelů. Zatím jsme provedli téměř 200 analýz a zjistili, že největší nedostatky jsou v oblasti velkého podílu vysoce zpracovaných polotovarů, což nepřímo ovlivňuje i nadměrné množství soli ve školních  pokrmech, a také malého podílu čerstvých produktů, zejména zeleniny, ovoce a masa regionálního původu,“ vysvětluje Karolina Kallmünzerová.

Skutečný pozitivní dopad

Realizací programu Skutečně zdravá škola dochází k reálnému pozitivnímu dopadu na stravování a vzdělávání dětí a žáků. Svědčí o tom mimo jiné stovky konkrétních příkladů z praxe v zapojených školách, které školy sdílí na svých školních blozích. Zapojené školy tak inspirují ke změně další školy a ukazují, že změna je možná.

Program Skutečně zdravá škola

Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého a udržitelného školního stravování a vzdělávání o jídle. Usiluje o to, aby si děti jídla vážily, znaly jeho hodnotu, dokázaly si je vychutnat a naučily se, jak vzniká. Do programu se mohou zapojit mateřské, základní i střední školy. Program má prokázaný pozitivní vliv na zdraví dětí, jejich schopnost učit se a na udržitelnost stravování ve školách a na rozvoj regionu. Čerpáme z prověřených zahraničních zkušeností.

Školy se pokouší o získání bronzové, stříbrné a zlaté medaile za splnění kritérií programu Skutečně zdravá škola. Momentálně je zapojeno 468 škol z celé České republiky a 74 z nich již splnilo bronzová kritéria, 19 škol splnilo stříbrná kritéria a 2 školy splnily zlatá kritéria programu.

Ve Skutečně zdravých školách je v žácích rozvíjena iniciativa a podnikavost, aktivně se například zapojují do tvorby jídelníčků, snaží se o zlepšení prostředí jídelny, organizují školní farmářské trhy, učí se základům přípravy pokrmů a pěstitelské dovednosti. Díky návštěvám na farmách si žáci uvědomují souvislosti mezi produkcí a spotřebou potravin a stavem životního prostředí, získávají úctu k práci zemědělců. Aktivně se zapojují do řešení problematiky plýtvání potravinami, kompostování, nákupu potravin zblízka či zhodnocování místních kulinárních tradic. Vzdělávací aktivity jsou místně ukotvené, využívají neformální vzdělávací metody zaměřené na zážitky, participaci a spolupráci žáků, často probíhají projektovou formou, vedou žáky k podnikavosti v oblasti trvalé udržitelnosti a rozvíjejí jejich klíčové kompetence a praktické dovednosti.

Program nabízí otevřený participativní proces vzdělávání - zapojení všech aktérů od žáků, učitelů, vedení školy, kuchařek, rodičů, zřizovatelů až po místní podnikatele a členy okolní komunity. Školy se aktivně zapojují do komunitního života obce. Aktivní zapojení rodičů umožňuje vedení školy získat zpětnou vazbu a zajímavé nápady.

Pozitivní přínos programu byl potvrzen ziskem první ceny v rámci nezávislého ocenění Ceny SDGs, které uděluje Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem životního prostředí pod záštitou Informačního centra OSN v Praze a UN Global Compact v Česku. Program Skutečně zdravá škola naplňuje 15 ze 17 Cílů udržitelného rozvoje OSN, mj. „Zdraví a kvalita života“, „Kvalitní vzdělávání“, „Odpovědná výroba a spotřeba“ a „Klimatická opatření“.

Více na: http://www.skutecnezdravaskola.cz/

V roce 2021 je rozvoj programu Skutečně zdravá škola podpořen dvěma granty od Ministerstva zemědělství. 

Zpět na výpis