Jaká bude budoucnost školního stravování? Naznačí dubnová konference.

12. 4. 2023

(Brno 12.4.2023) Iniciativa Skutečně zdravá škola pořádá 24. dubna online konferenci s názvem Budoucnost školního stravování aneb školní jídelna jako restaurace. Konference se koná v době, kdy bylo Ministerstvo zdravotnictví vládou pověřeno vypracovat nové znění vyhlášky o školním stravování. Konference by měla přispět k zahájení široké diskuse o tomto důležitém projektu.

„Dlouhodobě se snažíme upozorňovat na nutnost změny systému školního stravování v České republice. Současný systém neodpovídá aktuálním požadavkům a potřebám dětí a neplní funkce, které by jako veřejná služba plnit měl a mohl,“ říká Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola.  

Ministerstvo zdravotnictví bylo pověřeno vládou vypracovat nové znění vyhlášky o školním stravování. Jak bude vypadat školní stravování v budoucnu? Jaké priority a cíle si vláda určila? To představí úvodní řečník konference, pan Václav Pláteník, náměstek ministra zdravotnictví, jež má modernizaci systému školního stravování na starosti.  

Jak bude vypadat školní a veřejné stravování však neřešíme pouze v České republice. V rámci strategie Farm to Fork se tímto tématem zabývá také Evropská komise. Co přinese připravovaný Legislativní rámec EU pro udržitelné potravinové systémy v oblasti veřejného stravování na konferenci představí pan Wim Debeuckelaere.

Odborníci se shodují v tom, že školní pokrmy mají být připravovány z kvalitních, čerstvých a pokud možno regionálních produktů. Jaké překážky tomu brání? Jaké příležitosti školní stravování nabízí? Na toto téma na konferenci pohovoří docent Jan Moudrý z Jihočeské zemědělské univerzity.

Jak funguje školní stravování v zahraničí? Nemohli bychom se inspirovat? Dlouholeté zkušenosti s kvalitním a bezplatným školním stravováním mají ve Švédsku. A právě tamní zkušenosti představí na konferenci paní Ulrika Backlund z projektu SchoolFood4Change.

Základem dobré školní restaurace je kuchař či kuchařka. Jak by měly vypadat školní jídelny podle Asociace kuchařů a cukrářů na konferenci vysvětlí Tomáš Popp, manažer asociace. Zaměří se především na důležitost systému práce v kuchyni, vzdělávání a práci se surovinami. 

Velkým problém školního stravování je obrovské množství nedojedeného a vyhazovaného jídla. Existuje ale možnost, jak předejít zbytečnému plýtvání potravinami a naučit děti samostatnosti a odpovědnosti. Tou možností je samoobslužný výdej obědů. Tuto formu výdeje školních obědů praktikují ve Švédsku, Finsku a také v řadě škol ve Velké Británii. Tento způsob výdeje školního oběda v České republice pilotně zkouší společnost Delirest ve školní jídelně Masarykovy základní školy v Tanvaldu. O to, jaké zkušenosti má jídelna s bufetovým výdejem obědů a s řešením plýtvání, se na konferenci podělí ředitel programu Primirest Michal Debrecéni a Jana Duňková, ředitelka školy.

Modernizace systému školního stravování je natolik důležitý projekt, že si zaslouží zapojení široké odborné veřejnosti. Zejména vedení školních jídelen může poskytnout důležité informace, odborné znalosti a vhled do výzev, kterým pracovníci školních jídelen denně čelí. Proto na konferenci vystoupí a o svoji vizi ideálně fungujícího školního stravování se podělí také vedoucí dvou školních jídelen, konkrétně Romana Opršalová ze Středního odborného učiliště gastronomie U Krbu v Praze a Renata Převrátilová ze školní jídelny Základní školy a Mateřské školy Hvožďany.

„Cílem moderního systému školního stravování by dle našeho názoru mělo být poskytování požitku z chutného a zdraví podporujícího jídla a využití stravování ve vzdělávání a podpoře správných stravovacích návyků.  Jídlo je středobodem našeho života, mělo by tedy být radostným zážitkem, místem setkávání a nositelem kultury. Prostřednictvím stravování mají školy jedinečnou příležitost pozitivně a přirozeně podporovat zdravý a udržitelný životní styl a správné stravovací návyky u dětí všech věkových kategorií, od předškoláků až po středoškoláky. Školní stravování lze využít i v rámci formálního vzdělávání. Jídlo je prostředkem, který v praxi protíná mnoho vzdělávacích předmětů, což může přispět k interdisciplinárnímu a celoškolnímu přístupu. V neposlední řadě je veřejné školní stravování jedním z nástrojů, jak snížit klimatickou stopu potravin rozvojem krátkých dodavatelských řetězců a principů cirkulární ekonomiky,“ doplňuje Tom Václavík z programu Skutečně zdravá škola.

O Skutečně zdravé škole

Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého a udržitelného školního stravování a vzdělávání o jídle. Usiluje o to, aby si děti jídla vážily, znaly jeho hodnotu, dokázaly si je vychutnat a naučily se, jak vzniká. Do programu se mohou zapojit mateřské, základní i střední školy. Program má prokázaný pozitivní vliv na zdraví dětí, jejich schopnost učit se a na udržitelnost stravování ve školách a rozvoj regionu. Čerpáme z prověřených zahraničních zkušeností.

Školy se pokoušejí o získání bronzové, stříbrné a zlaté medaile za splnění kritérií programu Skutečně zdravá škola. O roku 2015 se do programu zapojilo více než 500 škol z celé České republiky a 83 z nich již splnilo bronzová kritéria, 19 škol splnilo stříbrná kritéria a 3 školy splnily zlatá kritéria programu.

Ve Skutečně zdravých školách je v žácích rozvíjena iniciativa a podnikavost, aktivně se například zapojují do tvorby jídelníčků, snaží se o zlepšení prostředí jídelny, organizují školní farmářské trhy, učí se základům přípravy pokrmů a pěstitelské dovednosti. Díky návštěvám na farmách si žáci uvědomují souvislosti mezi produkcí  a spotřebou potravin a stavem životního prostředí, získávají úctu k práci zemědělců. Aktivně se zapojují do řešení problematiky plýtvání potravinami, kompostování, nákupu potravin zblízka či zhodnocování místních kulinárních tradic. Vzdělávací aktivity jsou místně ukotvené, využívají neformální vzdělávací metody zaměřené na zážitky, participaci a spolupráci žáků, často probíhají projektovou formou, vedou žáky k podnikavosti v oblasti trvalé udržitelnosti a rozvíjejí jejich klíčové kompetence a praktické dovednosti.

Program nabízí otevřený participativní proces vzdělávání - zapojení všech aktérů od žáků, učitelů, vedení školy, kuchařek, rodičů, zřizovatelů až po místní podnikatele a členy okolní komunity. Školy se aktivně zapojují do komunitního života obce. Aktivní zapojení rodičů umožňuje vedení školy získat zpětnou vazbu a zajímavé nápady.

Pozitivní přínos programu byl potvrzen ziskem první ceny v rámci nezávislého ocenění Ceny SDGs, které uděluje Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem životního prostředí pod záštitou Informačního centra OSN v Praze a UN Global Compact v Česku. Program Skutečně zdravá škola naplňuje 15 ze 17 Cílů udržitelného rozvoje OSN, mj. „Zdraví a kvalita života“, „Kvalitní vzdělávání“, „Odpovědná výroba a spotřeba“ a „Klimatická opatření“.

Více informací naleznete na:

http://www.skutecnezdravaskola.cz/

https://www.facebook.com/skutecnezdravaskola/

https://www.youtube.com/channel/UCo8WYUpEkTdhLZYKoQCyjnA

https://twitter.com/Skutecne_zdrava

https://www.instagram.com/skutecnezdravaskola/

Zpět na výpis