Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3

24. 3. 2021
Skutečně zdravá škola

Dokázali jsme to  - získali jsme bronzový certifikát!

Na konci února Mateřská škola Dobroměřice obdržela za úspěšné splnění bronzových kritérií od iniciativy Skutečně zdravá škola bronzový certifikát. Naše cesta byla relativně dlouhá, do projektu jsme se totiž přihlásili již v roce 2018 a musím se přiznat, že jsme si v něm museli najít cestu tak, aby to nebyl hon za odškrtnutými kritérii.

Chtěli jsme to dělat tak, aby nás to nejen bavilo, ale hlavně obohacovalo. Velkou inspirací pro nás byla Mateřská škola Fügnerova z Loun, kde se pravidelně účastníme jejich farmářských trhů. Jedná se o skvělou akci s několika místními farmáři, ukázkou zvířat, ochutnávkou výborných zdravých jídel a soutěží pro děti. My jsme tedy přemýšleli, jak Skutečně zdravou školu pojmout právě v naší mateřské škole.

Jako první se iniciativy ujala školní jídelna. Navázala spolupráci s nedalekým farmářským obchodem, kde byli tak ochotní, že nám zboží začali zdarma dovážet a také jsme si začali jezdit na farmu do Slavětína pro čerstvé mléko. Nedílnou součástí bylo zapojení i pedagogů, kteří děti seznamovali s tím, odkud se bere jídlo a našli se v přípravě a realizaci projektových dnů. Určitě bych chtěla zmínit „Mlékohraní“, při kterém se děti seznamovaly se životem hospodářských zvířat, se zdravou stravou a vařily si domácí jogurt a lučinu a „Půdohraní“, kdy jsme s dětmi objevovali propojenost živé a neživé přírody, vedli je ke třídění odpadu a také k uvědomění, že každý může svým chováním působit na životní prostředí. Využili jsme toho, že jsme z dotačního programu Ústeckého kraje zakoupili elektrický kompostér, který nám umožňuje vlastní likvidaci biologického odpadu.

Zapojení do programu Skutečně zdravá škola nám také pomohlo ve spolupráci s rodiči, kteří se s námi zapojují do projektů jako pěstování mikrogeens, zdravé domácí vaření a pečení nebo například tím, že respektují zdravé oslavy narozenin a svátků. Někteří rodiče se zapojují přímo do vzdělávacího programu. Například jeden tatínek je včelař a chodí dětem o včelkách přednášet, nosí mnoho pomůcek a nezapomíná ani na včelky samotné. To, že od něj odebíráme farmářský med je pak už třešničkou na dortu.

V posledním roce jsme založili akční skupinu, ve které jsou zástupci pedagogů, školní jídelny, rodičů a nechybí náš guru z Mateřské školy Fügnerova Louny Hana Hlouchová. Tato skupina nám pomohla dívat se  na všechny aktivity více propojeně, již nefunguje samostatně jídelna a mateřská škola, ale maximálně spolupracujeme. Začali jsme třeba předškolní děti zapojovat do přípravy jídla a v prosinci 2020 připravili společný projekt zaměření nazvaný „Neplýtváme jídlem“. Hlavní motivací bylo kladně motivovat děti, aby dojídaly své jídlo a neplýtvaly tak potravinami. Po každém jídle děti vážily zbytky potravin ve třídě a byly překvapené, kolik jídla se vyhodí. Po celý týden jsme dětem prostřednictvím prožitkového učení vysvětlovali důležitost celého projektu. Do každé třídy jsme vytvořili tabulku se značkami dětí, kde si děti samy po jídle lepily samolepku v případě, že jídlo snědly (alespoň částečně). Po jídle děti také měly možnost ohodnotit smajlíkem, jak jim jídlo chutnalo.

Pokud jsme tedy na začátku nevěděli, jak do toho, teď toho v hlavě máme tolik, že nám chybí čas na realizaci. Všechny tyto projekty a aktivity nás nesmírně baví a hlavně v tom vidíme smysl. My jsme to zvládli a víme, že to funguje. Zkusíte to i Vy?

Ludmila Jirotková, ředitelka MŠ Dobroměřice

Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3 1Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3 1Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3 1Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3 1Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3 1Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 3 1
Zpět na výpis