Metodické materiály a návody pro učitele

Z navržených témat vyberte oblast, která vás zajímá. Můžete zvolit i cílovou skupinu, hledat i podle názvu nebo klíčového slova. 



  • Vedení projektu

    Co to je Akční skupina pro zdravé stravování

    Popis funkce Akční skupiny pro zdravé stravování, kdo by měl být jejím členem a jak by měla pracovat.

    materiál v pdf
  • Vedení projektu

    7 kroků k ocenění

    Pokud se rozhodnete plnit program Skutečně zdravá škola, postupujte podle těchto kroků k úspěšnému naplnění kritérií programu.

    materiál v pdf
  • Školní farmářské trhy

    Návod „Skutečně zdravá škola: Školní farmářské trhy a jak na ně“, je navržen tak, aby učitelům základních škol poskytl široký výběr podmanivých a poučných aktivit souvisejících s tematikou jídla a farmaření. Návod žákům zprostředkovává šanci ponořit se do osmitýdenního vzrušujícího podnikatelského projektu, ve kterém se budou učit o jídle a farmaření, a zároveň bude vaší škole pomáhat k naplňování kritérií nutných pro udělení bronzového hodnocení Skutečně zdravé školy.

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Co opravdu víme o zemědělství?

    Balíček metodických listů pro učitele, ve kterém uvádíme aktivity, které mají žákům pomoci pochopit rozdíly mezi ekologickými a konvenčními metodami chovu a pěstování. Aktivity také žákům ukáží, jak výběr potravin a způsob jejich produkce zásadně ovlivňuje naše zdraví, zdraví a vzhled krajiny, klima, místní společenství a životní prostředí, ve kterém žijeme. Učitelé si mohou zvolit některé z uvedených aktivit v závislosti na věku a úrovni znalostí svých žáků. Doporučujeme začít aktivitou č. 1, aby žáci získali základní ponětí o problematice zemědělství.

    materiál v pdf
  • Na farmu!

    Školní užitková zahrada

    Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Školní užitková zahrada

    Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo.

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Školní užitková zahrada

    Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo.

    materiál v pdf
  • Vedení projektu

    Školní užitková zahrada

    Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo.

    materiál v pdf
  • Spolupráce s kuchařkami

    Naše paní kuchařky

    Metodický materiál k výuce příběhů jídla pro učitele základních škol. Cílová skupina: žáci základní školy od 6. do 9. ročníku. Smyslem této aktivity je vtáhnout žáky do přemýšlení a zjišťování faktů o práci kuchařek ve školní jídelně a zároveň vede k ocenění jejich práce.

    materiál v pdf
  • Školní farmářský trh

    Školní farmářské trhy - metodika pro učitele ke školnímu podnikatelskému projektu

    Návod „Skutečně zdravá škola: Školní farmářské trhy a jak na ně“, je navržen tak, aby učitelům základních škol poskytl široký výběr podmanivých a poučných aktivit souvisejících s tematikou jídla a farmaření. Návod žákům zprostředkovává šanci ponořit se do osmitýdenního vzrušujícího podnikatelského projektu, ve kterém se budou učit o jídle a farmaření, a zároveň bude vaší škole pomáhat k naplňování kritérií nutných pro udělení bronzového hodnocení Skutečně zdravé školy.

    materiál v pdf
  • Zdravá výživa

    Zdravá výživa - Metodika pro učitele

    Tato publikace vás provede nejnovějšími poznatky v oblasti zdravé výživy a výživovými doporučeními, postavenými na základě skupin potravin. Představí postupně všechny skupiny potravin i tekutiny, jejich základní přínos pro zdraví a výživu člověka, především žáků a dospívajících. Naznačí, jak téma zdravé výživy využívat ve školním vyučováním, ale také v praktickém životě, především na příkladě Zdravého talíře.

    materiál v pdf
  • Zdravá výživa

    Zdravá výživa - Metodické listy pro učitele

    Metodické listy pro učitele základních a středních škol na téma zdravá výživa.

    materiál v pdf
  • Zdravá výživa

    Zdravá výživa - Pracovní listy pro žáky

    Pracovní listy pro žáky - příloha metodických listů pro učitele na téma Zdravá výživa. 

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Co opravdu víme o zemědělství? - Metodiky pro učitele

    Balíček metodických listů pro učitele, ve kterém uvádíme aktivity, které mají žákům pomoci pochopit rozdíly mezi ekologickými a konvenčními metodami chovu a pěstování. Aktivity také žákům ukáží, jak výběr potravin a způsob jejich produkce zásadně ovlivňuje naše zdraví, zdraví a vzhled krajiny, klima, místní společenství a životní prostředí, ve kterém žijeme. Učitelé si mohou zvolit některé z uvedených aktivit v závislosti na věku a úrovni znalostí svých žáků. Doporučujeme začít aktivitou č. 1, aby žáci získali základní ponětí o problematice zemědělství.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Co opravdu víme o zemědělství - pracovní listy pro žáky

    Příloha k metodickému balíčku: Co opravdu víme o zemědělství

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Ekologické zemědělství - metodický manuál pro učitele

    Text je návodem na realizaci vzdělávacího programu na téma „ekologické zemědělství“. Návod popisuje základní pravidla a principy ekologického hospodaření a předkládá soubor vzdělávacích aktivit, které mohou být pro učitele inspirací, jak ekologické zemědělství zařadit do výuky.

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Odkud pochází jídlo - metodický balíček pro učitele

    V rámci tohoto tématu dostanou žáci příležitost zamyslet se nad tím, jaké přírodní a lidské činnosti se odehrají předtím, než se jídlo dostane na stůl. Některé plodiny potřebují minimální stupeň zpracování, jiné vyžadují celou řadu technologických úprav, a vznikají tak nepřirozené průmyslově upravené potraviny. Současně žáci pochopí, že tyto procesy se týkají lidí po celém světě a že nakupování potravin, které musely být přepravovány na velkou vzdálenost, přináší určité důsledky. Zjistí také, že jako spotřebitelé mohou ovlivnit druh potravin, které nakupují, a že řadu potravin mohou nakoupit ve svém regionu nebo si je sami vypěstovat.

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Odkuch pochází jídlo - pracovní listy pro žáky I

    Přílohy k metodickému balíčku: Odkud pochází jídlo - Jídlo na cestách

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Odkuch pochází jídlo - pracovní listy pro žáky II

    Přílohy k metodickému balíčku: Odkud pochází jídlo - Z kterých surovin se skládá...? 

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Odkuch pochází jídlo - pracovní listy pro žáky II

    Přílohy k metodickému balíčku: Odkud pochází jídlo - Z kterých surovin se skládá...? 

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Září jako měsíc biopotravin aneb cesta ke kořenům potravin

    Smyslem tohoto materiálu je poskytnout nápady a náměty, jak by se dalo téma biopotraviny uchopit v mateřských školách a na 1. stupni základních škol a využít přitom celostátní akce Září - měsíc biopotravin. Více o akci na www.mesicbiopotravin.cz

    materiál v pdf
  • Jak si vybíráme jídlo

    Jak si vybíráme jídlo? - metodický balíček pro učitele

    V tomto metodickém balíčku uvádíme aktivity, které žákům přiblíží, jak se správně rozhodovat v oblasti výběru potravin a kdo a jak je může ovlivňovat. Aktivity mohou provádět samostatné třídy nebo celá škola v rámci speciální tematické akce. Pokud je to možné, žáci by měli mít možnost vyjádřit své návrhy a názory týkající se způsobu stravování ve své škole, např. co se týče určení vhodné doby pro svačinu, chování ve školní jídelně či podpory zdravého stravování.

    materiál v pdf
  • Jak si vybíráme jídlo

    Jak si vybíráme jídlo? - pracovní listy pro žáky

    Příloha k metodickému balíčku: Jak si vybíráme jídlo? 

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Jídlo z blízka - metodický materiál pro učitele

    Publikace je určena pro učitele druhého stupně základních škol a středních škol a představuje základní informace o problematice potravinového systému a včetně jeho dopadů na životní prostředí. Dále seznamuje čtenáře s metodami udržitelné produkce potravin a příklady možností snížení její celkové energetické náročnosti. Závěrem představuje koncept „jídla zblízka“ a zdravotní, ekologické, ekonomické a společenské výhody využívání čerstvých a sezónních potravin a surovin od místních či regionálních zemědělců a výrobců.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Jídlo z blízka - metodický materiál pro učitele

    Publikace je určena pro učitele druhého stupně základních škol a středních škol a představuje základní informace o problematice potravinového systému a včetně jeho dopadů na životní prostředí. Dále seznamuje čtenáře s metodami udržitelné produkce potravin a příklady možností snížení její celkové energetické náročnosti. Závěrem představuje koncept „jídla zblízka“ a zdravotní, ekologické, ekonomické a společenské výhody využívání čerstvých a sezónních potravin a surovin od místních či regionálních zemědělců a výrobců.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Informační materiál pro učitele ZŠ a SŠ

    Didaktický materiál seznamují učitele se současnou podobou potravinových systémů, které sice přispěly ke zvýšení potravinové bezpečnosti, ale zároveň přinesly celou řadu negativních důsledků. Jedním z nich je také zvýšení množství vyprodukovaného potravinového odpadu.  Dále jsou zde naznačeny možnosti řešení spočívající především v odpovědné výrobě a spotřebě. V textu jsou zmíněny zajímavosti a náměty do výuky. 

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Metodika výukové aktivity pro téma Důsledky plýtvání potravinami - metodický list pro I. stupeň ZŠ

    Plýtvání potravinami je novodobý fenomén, který má nepříznivý dopad nejen na životní prostředí, ale také na naše peněženky. Mnoho dětí si vůbec neuvědomuje, co to plýtvání potravinami je a jak se mohou do procesu omezení plýtvání potravinami zapojit. Jedním ze způsobů zamezení plýtvání je jejich správné uskladnění.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Metodika výukové aktivity pro téma Důsledky plýtvání potravinami - metodický list pro II. stupeň ZŠ

    Plýtvání potravinami je novodobý fenomén, který má nepříznivý dopad nejen na životní prostředí, ale také na naše peněženky. Podle výzkumu Organizace pro zemědělství a výživu (FAO) se každoročně vyhodí nebo zkazí jedna třetina vyrobeného jídla, dohromady 1,3 miliardy tun. Více se potravinami plýtvá v industrializovaných zemích než v zemích rozvojových a v obou typech zemí také dochází k plýtvání na jiném stupni výrobního či spotřebního řetězce.

    Také u nás se výrazně plýtvá v období Vánoc či jiných svátků, kdy se v našich domácnostech nakupují potraviny ve větší míře, než je přes rok běžné. Řada spotřebitelů nakonec značnou část nakoupených potravin nespotřebuje. Je proto docela praktické zajímat se, jak by mohly být tyto potraviny případně ještě dále využity.

    Kromě toho mohou mít domácnosti nadbytek čerstvých potravin v sezóně (ovoce, zelenina) ze zahrádky a ovocného sadu a je vhodné vědět, jakým způsobem je zpracovat a uchovat na delší dobu.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Metodika výukové aktivity pro téma Důsledky plýtvání potravinami - metodický list pro studenty SŠ

    Plýtvání potravinami je novodobý fenomén, který má nepříznivý dopad nejen na životní prostředí, ale také na naše peněženky. Podle výzkumu Organizace pro zemědělství a výživu (FAO) se každoročně vyhodí nebo zkazí jedna třetina vyrobeného jídla, dohromady 1,3 miliardy tun. Více se potravinami plýtvá v industrializovaných zemích než v zemích rozvojových a v obou typech zemí také dochází k plýtvání na jiném stupni výrobního či spotřebního řetězce.

    Vyhodíme-li potraviny, znamená to, že veškeré skleníkové plyny vyprodukované při jejich pěstování vznikly zbytečně. Skládkování nebo spalování nesnědených potravin navíc produkuje další skleníkové plyny, jako je oxid uhličitý a metan, a přispívá o to intenzivněji ke změně klimatu Země.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Metodika výukové aktivity pro téma Důsledky plýtvání potravinami - pokus - metodický list pro I. stupeň ZŠ

    Plýtvání potravinami je novodobý fenomén, který má nepříznivý dopad nejen na životní prostředí, ale také na naše peněženky. Mnoho dětí si vůbec neuvědomuje, co to plýtvání potravinami je a jak ho mohou snížit. Jedním ze způsobů zamezení plýtvání potravinami je jejich správné uskladnění, aby nedocházelo k jejich znehodnocení, a tím zkrácení doby použitelnosti.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Metodika výukové aktivity pro téma Důsledky plýtvání potravinami - pokus - metodický list pro II. stupeň ZŠ

    Plýtvání potravinami je novodobý fenomén, který má nepříznivý dopad nejen na životní prostředí, ale také na naše peněženky. Mnoho dětí si vůbec neuvědomuje, co to plýtvání potravinami je a jak ho mohou snížit. Jedním ze způsobů zamezení plýtvání potravinami je správný odhad jejich spotřeby a promyšlený nákup.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Metodika výukové aktivity pro téma Důsledky plýtvání potravinami - metodický list Bez ledničky, uchování jídla na horší časy, pro studenty SŠ

    Uchovávání potravin na horší časy má dlouhou tradici a přispívá ke snížení rizika zkažení a nutnosti vyhození potravin. Lidé postupně vymysleli různé metody, jak toho dosáhnout. V době, kdy nebyly ledničky a mrazáky, museli více přemýšlet nad tím, jak potraviny uchovat. Tento metodický list přináší náměty na zamyšlení, jakým způsobem lze prodloužit trvanlivost různých druhů potravin.

    materiál v pdf
  • Plýtvání potravinami

    Plýtvání potravinami - Informační podklady na výstavu - Důsledky plýtvání potravinami

    Instruktážní materiál obsahuje 11 obrázků, které tvoří ikonografika, kartogramy a kartodiagramy. Dohromady znázorňují různými způsoby problematiku změny klimatu a zemědělství v Evropě a České republice.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Zemědělství a klimatické změny - Metodika výukové aktivity pro téma Zemědělství a změna klimatu – info text pro učitele

    Text seznamuje učitele se základními podmínkami, které ovlivňují zemědělství, mezi něž patří i klima. Rovněž se soustředí na podmínky typické pro Českou republiku a uvádí hlavní projevy či náznaky změny klimatu, ke kterým v poslední době dochází. Dále naznačuje hlavní důsledky a rizika i nové příležitosti, které tyto změny přinášejí pro zemědělskou produkci.  Jsou zde zmíněny také možnosti adaptačních opatření v zemědělství, včetně konkrétních případů dobré praxe a námětů do výuky.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Zemědělství a klimatické změny - Metodika výukové aktivity pro téma Zemědělství a změna klimatu – mapa SŠ

    Vědci zabývající se klimatem se shodují, že dopady jeho změny v blízké budoucnosti zasáhnou všechny kontinenty i oceány. Dopady nestabilního klimatu můžeme pozorovat již nyní. Jsou nerovnoměrné, ale v nejbližších desetiletích se různým způsobem dotknou většiny obyvatel Země. V důsledku extrémních projevů počasí a výskytu sucha nebo naopak záplav dojde ke snížení výnosů úrody. Sucho či nadměrné deště jsou zároveň i častou příčinou neúrody, snížených výnosů i problémů s výživou hospodářských zvířat. V budoucnu bude nutné, aby se zemědělství přizpůsobilo změněným klimatickým podmínkám.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Zemědělství a klimatické změny - Metodika výukové aktivity pro téma Zemědělství a změna klimatu – pojmy II. ZŠ

    Vědci zabývající se klimatem se shodují na tom, že dopady jeho změny v blízké budoucnosti zasáhnou všechny kontinenty i oceány. Dopady nestabilního klimatu můžeme pozorovat již nyní. Jsou nerovnoměrné, ale v nejbližších desetiletích se různým způsobem dotknou většiny obyvatel Země.  V důsledku extrémních projevů počasí a výskytu sucha nebo naopak záplav dojde ke snížení výnosů úrody. Sucho či nadměrné deště jsou zároveň i častou příčinou neúrody, snížených výnosů i problémů s výživou hospodářských zvířat.

    Jiné změny by naopak mohly být považovány do určité míry za pozitivní, dojde k prodloužení vegetační období, s nárůstem koncentrací oxidu uhličitého dojde ke zrychlení fotosyntézy.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Zemědělství a klimatické změny - Metodika výukové aktivity pro téma Zemědělství a změna klimatu – pojmy SŠ

    Vědci zabývající se klimatem se shodují, že dopady jeho změny v blízké budoucnosti zasáhnou všechny kontinenty i oceány. Dopady nestabilního klimatu můžeme pozorovat již nyní. Jsou nerovnoměrné, ale v nejbližších desetiletích se různým způsobem dotknou většiny obyvatel Země. V důsledku extrémních projevů počasí a výskytu sucha nebo naopak záplav dojde ke snížení výnosů úrody. Sucho či nadměrné deště jsou zároveň i častou příčinou neúrody, snížených výnosů i problémů s výživou hospodářských zvířat.

    Některé dopady by naopak mohly být považovány za pozitivní, prodlouží se vegetační období, s nárůstem koncentrací oxidu uhličitého dojde ke zrychlení fotosyntézy.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Zemědělství a klimatické změny - Metodika výukové aktivity pro téma Zemědělství a změna klimatu – pokus II. ZŠ

    Dopad lidské činnosti na klimatické podmínky na naší planetě, včetně průměrných teplot, se neustále stupňuje, ať již se jedná o spotřebu fosilních paliv, zemědělské aktivity nebo změnu využití území.

    Tím se uvolňují do atmosféry skleníkové plyny, jež zvyšují objem přirozeně se vyskytujících plynů tohoto typu v atmosféře a zintenzivňují skleníkový efekt, a v důsledku toho i globální oteplování.

    Zemědělství je výrazně ovlivňováno klimatem. Je důležité vědět, jaké jsou tyto dopady, a pokud jsou negativní, jak je minimalizovat nebo jak se jim přizpůsobit.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Zemědělství a klimatické změny - Informační podklady na výstavu

    Instruktážní materiál obsahuje 11 obrázků, které tvoří ikonografika, kartogramy a kartodiagramy. Dohromady znázorňují různými způsoby problematiku změny klimatu a zemědělství v Evropě a České republice.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Vliv zemědělství na čistotu vod - Metodika výukové aktivity pro téma Vliv zemědělství na čistotu vod – info text pro učitele

    Text seznamuje učitele s vlivem zemědělství na přírodu, krajinu a životní prostředí, v tomto případě je podrobněji rozebrán jeho vliv na čistotu vod. V textu jsou zmíněny hlavní příčiny ohrožení vod a možnosti řešení, včetně konkrétních případů dobré praxe a námětů do výuky.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Vliv zemědělství na čistotu vod - Metodika výukové aktivity pro téma Vliv zemědělství na čistotu vod – aktivita II. ZŠ

    Mnoho z nás již ztratilo povědomí o přímém propojení produkce potravin s potřebou vody a půdy. Víme sice, že jak voda, tak půda je důležitá pro život na zemi, ale půdu klidně ničíme ohromnými stavbami, udusáváme těžkými stroji, dovolíme její kontaminaci jedy, ničíme zelenou kostru krajiny a ta je potom vydána na pospas přívalovým dešťům a následnému splachu svrchní úrodné vrstvy. Většině lidí je tato situace lhostejná. Voda je znečišťována chemikáliemi, a v důsledku nemožnosti vsáknout do půdy nezůstává v krajině a rychle odtéká. Přitom voda je  nezbytná pro průběh metabolismu rostlin. Rozpouští se v ní živiny a rostliny je mohou nejen čerpat, ale také je pomocí vody umožněn jejich transport po celém těle. Voda má také význam při regulaci teploty rostliny. Pokud si mají lidé vytvořit vztah k vodě jako životodárné surovině, musíme začít s výchovou od dětí.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Vliv zemědělství na čistotu vod - Metodika výukové aktivity pro téma Vliv zemědělství na čistotu vod – pojmy II. ZŠ

    Mnoho z nás již ztratilo povědomí o přímém propojení produkce potravin s potřebou vody a půdy. Sice víme, že jak voda, tak půda je důležitá pro život na zemi, ale půdu klidně ničíme ohromnými stavbami, udusáváme ji těžkými stroji, dovolíme její kontaminaci jedy, ničíme zelenou kostru krajiny a ta je potom vydána na pospas přívalovým dešťům a následnému splachu svrchní úrodné vrstvy. Většině lidí je tato situace lhostejná. Voda je zase znečišťována chemikáliemi a v důsledku nemožnosti vsáknout do půdy nezůstává v krajině a rychle odtéká.

    Přitom voda je pro rostliny médiem, pomocí kterého nejen mohou čerpat živiny, ale umožňuje také jejich transport po celém těle. Pro výrobu potravin a krmiv pro zvířata a pro zdravou zelenou krajinu má voda i půda nenahraditelný význam. Zdroje čisté vody poskytují život rostlinám a mají nezastupitelnou funkci v ekosystému. Mnoho pojmů a jejich významů vztahujících se k půdě, vodě a zemědělství je pro žáky často velkou neznámou.

    Tento metodický list má za úkol přiblížit jim zábavnou a aktivizační formou obsah a význam základních zemědělských pojmů. V konečné fázi pak zaměřit myšlenkový přístup žáků od lhostejnosti k aktivnímu zájmu o způsoby péče o půdu, vodu a zemědělské systémy.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Vliv zemědělství na čistotu vod - Metodika výukové aktivity pro téma Vliv zemědělství na čistotu vod – pojmy SŠ

    Mnoho z nás již ztratilo povědomí o přímém propojení produkce potravin s potřebou vody a půdy. Sice víme, že jak voda, tak půda je důležitá pro život na zemi, ale půdu klidně ničíme ohromnými stavbami, udusáváme ji těžkými stroji, dovolíme její kontaminaci jedy, ničíme zelenou kostru krajiny a ta je potom vydána na pospas přívalovým dešťům a následnému splachu svrchní úrodné vrstvy. Většině lidí je tato situace lhostejná. Voda je zase znečišťována chemikáliemi a v důsledku nemožnosti vsáknout do půdy nezůstává v krajině a rychle odtéká.

    Přitom voda je pro rostliny médiem, pomocí kterého nejen mohou čerpat živiny, ale umožňuje také jejich transport po celém těle. Pro výrobu potravin a krmiv pro zvířata a pro zdravou zelenou krajinu má voda i půda nenahraditelný význam. Zdroje čisté vody poskytují život rostlinám a mají nezastupitelnou funkci v ekosystému. Mnoho pojmů a jejich významů vztahujících se k půdě, vodě a zemědělství je pro žáky často velkou neznámou.

    Tento metodický list má za úkol přiblížit jim zábavnou a aktivizační formou obsah a význam základních zemědělských pojmů. V konečné fázi pak zaměřit myšlenkový přístup žáků od lhostejnosti k aktivnímu zájmu o způsoby péče o půdu, vodu a zemědělské systémy.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Vliv zemědělství na čistotu vod - Metodika výukové aktivity pro téma Vliv zemědělství na čistotu vod – pokusy SŠ

    Zásahem člověka při zemědělské činnosti se dostávají do vod látky způsobující její znečištění. Jsou to především dusičnany, vznikající používáním průmyslových hnojiv na bázi ledku, ale také amonných hnojiv, která jsou dále v půdě mikrobiálně oxidována na dusičnany. Dusičnany, vzhledem k jejich vysoké rozpustnosti ve vodě, jsou možná nejrozšířenějším podzemním kontaminantem ve světě a způsobují vážnou hrozbu pro lidské zdraví a přispívají k eutrofizaci. Dále je to aplikace různých biocidů a jiných chemických látek, používajících se na zemědělskou nebo lesní půdu, odkud se poté dostanou do vody.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Vliv zemědělství na čistotu vod - Informační podklady na výstavu

    Instruktážní materiál obsahuje 11 obrázků, které tvoří kartogramy, grafy a fotografie. Dohromady znázorňují různými způsoby problematiku zejména vodní eroze a zemědělství v Evropě a České republice.

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Školní zelinářské zahrady - jak na to - Metodika pro učitele

    Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo.

    Vzdělávání a práce na školních zahradách přináší výhody všem: lepší zdraví a celkovou pohodu dětí a žáků, více pozornosti ve třídě, lepší prospěch a silnější vazby na místní komunitu a prostředí. To jsou jen některé z výhod, jak zahradnictví může pomoci celé vaší škole růst.

    A nepotřebujete k tomu ani obrovský pozemek, i maličký plácek za školou může být přetvořen na krásnou zahrádku pro pěstování bylin, salátů či ředkviček.  Některé školy v Anglii vytvořily na svých pozemcích dokonalé „farmy“, kde nejen pěstují zeleninu a ovoce, ale dokonce chovají slepice či prasátka. Kreativitě se meze nekladou.

    Školní zahrádka může sloužit nejen tomu, aby se žáci dozvěděli, jak pěstovat některé bylinky či zeleninu, ale také k angažování kuchařek ze školní kuchyně k plánování setby těch druhů, které mohou následně použít při přípravě pokrmů ve školní kuchyni. Děti budou jíst čerstvou zeleninu s mnohem větší chutí, pokud budou vědět, že se sami podílely na pěstování.  

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Školní zelinářské zahrady - Metodické listy pro učitele

    Metodické listy pro učitele základních a středních škol na téma Školní zelinářská zahrada.

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Školní zelinářské zahrady - Pracovní listy pro žáky I

    Pracovní listy pro žáky na téma Školní zelinářská zahrada: Příloha k metodickému listu č. 1: Vhodní a nevhodní sousedé a Příloha k metodickému listu č. 3: Co patří a nepatří do kompostu

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Školní zelinářské zahrady - Pracovní listy pro žáky II

    Pracovní listy pro žáky na téma Školní zelinářské zahrady: Příloha k metodickému listu č. 4: Biologická ochrana rostlin

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Rok v zahradě - kalendář aktivit na školní zahradě dle sezóny

    Kalendář je praktický návod, který učitelům pomůže rozvrhnout jednotlivé aktivity, na nic nezapomenout a radovat se z malých i velkých pěstitelských úspěchů na školní zahradě. Je rozdělen do jednotlivých ročních období, od zimy, kdy plánujeme a přemýšlíme o vhodných plodinách, přes jaro, léto až po podzim, který ukončuje pěstitelskou sezónu.

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Akce zaměřené na zapojení rodičů a veřejnosti do pěstitelských a kulinářských aktivit

    Jak zapojit veřejnost do školních aktivit

    Zapojení komunity přináší spoustu výhod. Rodiče, sousedé, místní podniky nebo místní samospráva mohou být zdrojem informací, poradenství, praktické pomoci nebo finanční podpory. Tento návod vám přináší tipy a doporučení, jak zapojit veřejnost do aktivit ve škole. 

    materiál v pdf
  • Školní zelinářské zahrady

    Chov zvířat ve školách

    Chov zvířat ve školách: metodický materiál pro učitele, Dana Kellnerová, vydala Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno 2013. 

    Zookoutky mohou zatraktivnit činnost i prostředí školy – rozšiřují nabídku aktivit a díky zajímavým akcím umožňují propojení života školy s veřejností. Je však třeba znát i úskalí spojená s chovem zvířat. Důležitá je nejen estetika, ale i etika chovů, bezpečnost a hygiena, volba vhodného prostředí i režimu, a v neposlední řadě znalost legislativy zabývající se ochranou zvířat. Svůj význam mají i kontakty na zkušené chovatele.

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Zdravé vaření - metodika pro učitele - úvod do tématu

    Umět si připravit a uvařit zdravý a chutný pokrm je dovednost, kterou by měl mít každý. Osvojovat si tuto dovednost je navíc velká zábava. Je to dovednost, kterou si ze školy žák odnese a udrží po zbytek života.

    V rámci programu Skutečně zdravá škola vyzýváme školy k tomu, aby zapojovaly žáky do aktivit, které je nadchnou pro vaření a vzdělají je o tom, jak při výběru pokrmů vybírat ty zdravé. Kromě hodin vaření v rámci školního vzdělávacího programu vyzkoušejte také kroužek vaření jako mimoškolní činnost. Níže najdete spousty materiálů, které můžete využít v hodinách vaření. 

    Návod poskytuje pedagogům přehled nejdůležitějších tematických oblastí, které by měly být zahrnuty do kurzu vaření, s důrazem na upřednostňování zdravé výživy a místních produktů. Jsou to: bezpečnost a hygiena při práci, nakupování, plánování kurzu vaření a vaření samotné.

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Aktivity zdravého vaření - metodický balíček pro učitele

    Metodické listy nabízí pedagogům aktivity, které jim pomohou posílit v žácích povědomí o významu zdravého stravování a důležitosti vaření, s důrazem na upřednostňování místních produktů pocházejících z ekologického hospodaření.

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Aktivity zdravého vaření - metodický balíček pro učitele

    Metodické listy nabízí pedagogům aktivity, které jim pomohou posílit v žácích povědomí o významu zdravého stravování a důležitosti vaření, s důrazem na upřednostňování místních produktů pocházejících z ekologického hospodaření.

    materiál v pdf
  • Aktivity zdravého vaření - metodický balíček pro učitele

    Metodické listy nabízí pedagogům aktivity, které jim pomohou posílit v žácích povědomí o významu zdravého stravování a důležitosti vaření, s důrazem na upřednostňování místních produktů pocházejících z ekologického hospodaření.

    materiál v pdf
  • Zemědělství

    Aktivity zdravého vaření - metodický balíček pro učitele

    Metodické listy nabízí pedagogům aktivity, které jim pomohou posílit v žácích povědomí o významu zdravého stravování a důležitosti vaření, s důrazem na upřednostňování místních produktů pocházejících z ekologického hospodaření.

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření - květen

    Instruktážní receptury, které v sobě kloubí zdravý recept, sezónní suroviny a přehled dovedností, které přípravou receptu žáci získají. Receptury vám usnadní přípravu na hodinu vaření. Můžete si je vytisknout a zalaminovat. 

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření - červen

    Instruktážní receptury, které v sobě kloubí zdravý recept, sezónní suroviny a přehled dovedností, které přípravou receptu žáci získají. Receptury vám usnadní přípravu na hodinu vaření. Můžete si je vytisknout a zalaminovat.

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření - září

    Instruktážní receptury, které v sobě kloubí zdravý recept, sezónní suroviny a přehled dovedností, které přípravou receptu žáci získají. Receptury vám usnadní přípravu na hodinu vaření. Můžete si je vytisknout a zalaminovat. 

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření - říjen

    Instruktážní receptury, které v sobě kloubí zdravý recept, sezónní suroviny a přehled dovedností, které přípravou receptu žáci získají. Receptury vám usnadní přípravu na hodinu vaření. Můžete si je vytisknout a zalaminova

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: domácí nudle, pro děti MŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: povidla a křížaly, pro děti MŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: marmelády, pro děti MŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: Chia pudink, pro dětí v MŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele základních škol - Celozrnný mufin, pro předškoláky a žáky základní školy od 1. do 2. ročníku

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: kvašená zelenina - pickles, pro předškoláky MŠ a 1.a 2. ročník ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: domácí nudle, pro žáky 3.-5.třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: pečená jablka, pro děti MŠ a 1.-2. třídu ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: pečená jablka, pro žáky 3.-5.třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: pohankové palačinky, pro žáky 3.-5.třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: výroba sýra, pro děti MŠ a 1.-2. třídu ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro předškoláky a žáky I. stupně základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: výroba sýra, pro žáky 3.-5.třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: marmelády, pro žáky 1.-3. třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: Chia pudink, pro žáky 1.-5.třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: Štědračka, pro žáky 3.-5.třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele předškoláků a žáků 1. a 2. ročníků základních škol - Zdravé kuličky pro nejmenší

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: kvašená zelenina - pickles, pro žáky 3 - 5 třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: domácí nudle, pro žáky 6.-9. třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: pečená jablka, pro žáky 6.-9. třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: pohankové palačniky, pro žáky 6.-9. třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: výroba sýra, pro žáky 6.-9. třídy ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: marmelády, pro žáky 2. stupně ZŠ

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: Štědračka, pro žáky 6.-9.třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele základních škol - Zdravé kuličky, pro žáky 4. - 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele základních škol - Není cukr jako cukr, pro žáky 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele základních škol - Není cukr jako cukr, pro žáky 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Zdravá výživa

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele základních škol - Není cukr jako cukr, pro žáky 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření a přípravy jídel pro učitele základních škol - Celozrnný mufin, pro žáky 6. - 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: Fairtradová čokoláda, pro žáky 3. - 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: Fairtradová čokoláda, pro žáky 3. - 9. třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: Pracovní list Fairtradová čokoláda - pro žáky 3. - 9. třídy

    Pracovní list - příloha k Metodickému materiálu Fairtradová čokoláda

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Odkud pochází jídlo

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: Pracovní list Fairtradová čokoláda - pro žáky 3. - 9. třídy

    Pracovní list - příloha k Metodickému materiálu Fairtradová čokoláda

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: kvašená zelenina - pickles, pro žáky 6 - 9 třídy

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: avokado_MS a 1 stupen ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: avokado_3-5 trida

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: pickles_6-9 trida

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: slané pohoštění - šneci_MS a 1 stupen ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: slané pohoštění - šneci 3-5. třída ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele vaření: slané pohoštění - šneci 6-9. třída ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vaření pro učitele: vanocni cukrovi_6-9 trida ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro II. stupeň základních škol a střední školy

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: vanocni cukrovi_MS_1 stupen ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ

    materiál v pdf
  • Příprava pokrmů - Vaření s dětmi

    Metodický materiál k výuce vařeni pro učitele: vanocni cukrovi_3-5 trida ZS

    Instrukce pro učitele k přípravě hodin vaření pro I. stupeň základních škol

    materiál v pdf

Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací