Vzdělávání k trvalé udržitelnosti a využívání čerstvých regionálních produktů ve školních jídelnách se rozvíjí

1. 9. 2023

Projekt Budování kapacit pro vzdělávání k udržitelnosti prostřednictvím rozvoje kultury zdravého a udržitelného stravování ve školách, který rozvíjí nadnárodní síť programů Skutečně zdravé školy na Slovensku a v České republice a je spolufinancován z programu Evropské unie Erasmus+, zmapoval stav vzdělávání k trvalé udržitelnosti ve školách a kvalitu školního stravování v obou zemích.

Cílem zmapování současné situace bylo porovnat situaci v obou zemích a vypracovat konkrétní doporučení pro tvůrce vzdělávací politiky pro udržitelnost a udržitelnost systémů školního stravování. Shromážděné informace poskytnou aktuální přehled o rozmanitosti řešení v obou zemích, o překážkách bránících změnám a o příkladech vhodných řešení.

Jako nástroj pro zmapování současné situace posloužilo dotazníkové šetření mezi učiteli a zaměstnanci školních jídelen ve školách zapojených do sítě Skutečně zdravých škol ve Slovenské republice i v České republice.

Cílem dotazníku "Výchova k udržitelnosti" bylo zjistit, do jaké míry je v učebních osnovách zahrnut požadavek na využívání výchovy k udržitelnosti a uvědomění si klimatických změn, zejména v souvislosti s výrobou a spotřebou potravin. Průzkumu se zúčastnilo 16 pedagogických pracovníků na Slovensku a 20 pedagogických pracovníků v České republice. Výsledky průzkumu ukázaly, že školy na Slovensku i v České republice se zapojují do různých vzdělávacích programů o udržitelnosti a změně klimatu. Vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje je součástí školních osnov a účastní se ho všichni žáci. Týká se to 50 procent dotázaných škol na Slovensku a 80 procent škol v České republice. Vzdělávání o principech udržitelnosti v zemědělství, distribuci a spotřebě potravin je součástí školních osnov ve 44 procentech škol na Slovensku a 90 procentech škol v České republice.

Školní zeleninové zahrady využívá 63 procent dotázaných škol na Slovensku a 100 procent škol v České republice. 56 procent slovenských škol využívá ke vzdělávání školní zahrady, v České republice tak činí všechny školy, které se zúčastnily průzkumu. Tři čtvrtiny slovenských škol uskuteční alespoň jednu exkurzi ročně na farmu v blízkosti školy, zatímco v České republice většina škol jezdí s dětmi na farmy několikrát ročně.  Většina škol v obou zemích pravidelně využívá téma potravin ve výuce různých předmětů.

Cílem dotazníku Udržitelné školní stravování bylo zjistit, do jaké míry systém školního stravování zahrnuje prvky udržitelnosti, zejména využívání místních a sezónních produktů z certifikovaných ekologických systémů a zapojení malých a středních podniků, Ptali jsme se také, zda a jaké biopotraviny školní jídelny nakupují. Průzkumu se zúčastnilo 11 školních jídelen na Slovensku a 115 jídelen v České republice.

Alespoň jednou týdně používá 36 % slovenských škol k vaření ve školní jídelně čerstvé produkty od zemědělců ze svého okolí, zatímco v českých školách je to 82 %. Nejčastěji se nakupuje zelenina, ovoce a maso. V loňském roce nakupovalo biopotraviny 27 % slovenských škol, zatímco v České republice to bylo 44 %. Nejčastěji uváděnými překážkami pro větší využívání produktů z regionu jsou v obou zemích nedostatečné možnosti zásobování, příliš vysoké ceny a nízká nabídka.

Z dotazníků vyplývá, že vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje je mezi školami zapojenými do programu Zdravá škola v obou zemích minimálně zastoupeno a využíváno. Více je zastoupena v českých školách, ale i slovenské školy, které se zúčastnily průzkumu, využívají prvky výchovy k udržitelnosti ve svých školních vzdělávacích programech. Na Slovensku nejsou vzdělávací školní zahrady zatím tak rozšířené, ale v poslední době se tato situace zlepšuje. "Důrazně vyzýváme politiky a zřizovatele škol, aby i nadále podporovali všechny aktivity, které povedou k tomu, že se děti dozvědí o dopadech klimatických změn a na vlastní oči uvidí, že existují řešení," říká Eva Blaho, ředitelka programu Zdravé školy na Slovensku. 

Využívání čerstvých produktů z regionu je v obou zemích na vzestupu. Výsledky průzkumu ukázaly, že školní jídelny mají zájem využívat čerstvé produkty od místních producentů, ale často jim v tom brání objektivní překážky, jako je příliš vysoká cena a nedostupnost nebo nemožnost balení. "Znovu vyzýváme regionální politiky, aby vytvořili podpůrné programy na rozvoj krátkých dodavatelských řetězců, které by usnadnily využívání kvalitních regionálních produktů ve veřejném stravování. To je přínosem pro všechny zúčastněné strany, včetně dětských strávníků, kteří si mohou pochutnat na kvalitních a nutričně bohatých potravinách," dodává Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravé školy v ČR.

Kontakty:

Skutočně zdravá škola, o.z. (SK): Tereza Hubáčková terezia@skutocnezdravaskola.sk, 421 905 591 673

Skutečně zdravá škola, z.s. (CZ): Tom Václavík, tom@skutecnezdravaskola.cz, +420 776 760 700

Zpět na výpis