O jídle neučíme, zdravě jíme a vaříme

26. 10. 2016
Skutečně zdravá škola

Jak vedete v Oříšku děti k tomu, aby si budovaly vztah ke kvalitnímu jídlu? Přeci jen děti ve školce asi nemohu pochopit, proč je něco zdravé a nezdravé. 

V Oříšku vaříme kvalitní a zdravá jídla, děti se podílejí na jejich přípravě a pěstování plodin, tak se pro ně takové jídlo stává samozřejmým a přirozeným. Děti školkového věku určitě dokážou pochopit jednoduché zákonitosti zdravého stravování, ale u nás je to opravdu hlavně o tom, že se snažíme zdravě vařit a zapojovat do toho děti. Občas si povídáme o tom, jakou kdo má svačinku z domova a děti si navzájem předávají své pohledy na to, co je dobré jíst.


Spolupracujete nějak s rodiči co se týče vzdělávání o jídle? Pomáhají vám rodiče tím, že dětem dávají podobná jídla nebo naopak z domova chodí s tím, že by si daly něco nezdravého, co jim doma rodiče dávají?

Je to různé. Rodiče jsou většinou nadšení, že u nás dětem chutná, jí i to, co doma třeba ne a pak chtějí recepty, jak uvařit, aby dětem chutnalo. Svačinky dětí odráží to, jak jsou děti zvyklé doma jíst. Někteří mívají ovoce, zeleninu, domácí chleba, domácí pečivo, semínka a oříšky a a pak jsou tam děti, které mají sladké rohlíky a toasty a čokoládu. A děti navzájem ochutnávají a porovnávají a občas se ptají. Formuje se tak ideální prostor pro diskusi a vytváření názorů.

Zapojujete děti do vaření. S čím mohou tak malí cvrčci pomáhat? A jak na tuto aktivitu reagují? 

Děti pomáhají nadšeně a nadšeně přitom ochutnávají. Mohou se podílet skoro na všem, oblíbené je krájení  nožem, mixování rostlinného mléka, mletí mouky, louskání ořechů, zdobení semínky, tvarování kváskové pizzy, krájení nudlí, strouhání, míchání povidel, pečení brambor v alobalu, pekli jsme muffinky, dělali cuketáky, štrudly, chlebové placky, domácí sýr… Kromě pravidelného vaření nebo pečení s dětmi, které je naplánováno, se děti běžně zapojují do přípravy jídla tak, jak to vyplyne z programu a potřeby dne. Natrhají bylinky na čaj, přinesou ze zahrádky zeleninu na ozdobení, vyloupají hrášek ze zahrádky, sklidí cuketu, nazdobí si a namažou chleba ke svačince apod.


Jak děti učíte o jídle? Co se nejvíc osvědčilo?

O jídle neučíme, zdravě  jíme a vaříme, máme malou zeleninovou a bylinkovou zahrádku a tím vším se děti učí naprosto přirozeně. Rostlinky si vypěstují od semínka a mohou pozorovat, jak rostou a postupně dozrává úroda. Tu pak společně zpracujeme v kuchyni. V září jsme se byli podívat na třech farmách a tak i děti z paneláku měly možnost podojit si  kozu, pohladit a nakrmit ovečky, vyhrabat si brambory ze sena, vytrhnout kapustu přímo ze záhonku a pak si z toho přímo na ohni uvařit oběd. Což by ale nikdy nešlo bez skvělého oříškového týmu. Jeden třeba vymyslí, že v rámci putování ke kořenům potravin by bylo fajn vyrobit s dětmi sýr a pro ostatní to není problém, ale výzva. Seženou domácí kozí mléko, formu na sýr a pak to všechno s dětmi uděláme a máme parádní svačinku. Tehdy to byly dva druhy sýra a domácí chleba.

Jaká jsou nejoblíbenější jídla v Oříšku?

Mezi favority patří domácí kváskový chleba upečený přímo v Oříšku, děti ho jedí nejraději suchý a po cestě zpátky na vlak na něj dostanou chuť nejpozději na nádraží , častěji ale za první zatáčkou, zeleninový vývar s písmeny nebo nudlemi. Děti mají moc rádi polévky, často sní tři talíře zeleninového vývaru. 

Díky za rozhovor. 

Zpět na výpis