Hledáme rodiče, kteří mají chuť vytvářet zdravou kulturu školního stravován

7. 4. 2014

Kultura zdravého stravování

Kultura zdravého stravování znamená aktivní zájem o to, co jíme. Všude okolo nás můžeme pozorovat známky toho, že jsme se přestali zajímat o původ našich potravin. Některé současné problémy jako dětská obezita, civilizační choroby, negativní vliv průmyslového zemědělství na zvířata, krajinu a naše zdraví velmi úzce souvisí s tím, co máme denně na talíři.

Škola zde hraje velmi důležitou roli. Může dětem pomoci porozumět souvislostem a umožnit jim radovat se z dobrého jídla. Skutečně zdravá škola pomáhá nejen tvořit budoucí uvědomělé spotřebitele, ale také v mladých lidech vytváří očekávání dobrého jídla a pomá-há jim v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému a úspěšnému životu.

Pod kulturou zdravého stravování si představujeme školní jídelny nabízející zdravé a chutné pokrmy připravené z čerstvých a sezónních produktů nakoupených od regionálních zemědělců nebo potravinářů, kteří hospodaří šetrným a udržitelným způsobem, a angažované děti a žáky účastnící se praktického vzdělávání v oblasti jídla.

Školní jídelny by se měly stát součástí vzdělávání a dětem zprostředkovat správné návyky při výběru potravin. Stravovací návyky jsou formovány již v dětství, je proto nezbytné vyvinout maximální snahu a zajistit dětem ve škole výběr zdravých potravin.

Proč bych se měl zapojit?

Jako rodič máte moc – každý měsíc platíte nemalé částky za stravování svého dítěte; místní politici a ředitelé škol musí naslouchat rodičům, kteří se aktivně angažují pro změny.
Žádné změny se nestanou samy od sebe – pokud nebudeme aktivně požadovat změny, stávající situace se nezlepší.

Máte dovednosti, které škola potřebuje – nabídněte škole nebo sdružení rodičů své zkušenosti a dovednosti v oblasti tvorby zdravé kultury stravování.

Co mohu dělat?

Je toho spousta, jak můžete pomoci ve vaší škole pomáhat vytvořit zdravou kulturu stravování. Zde je pár tipů:

  1. Zaregistrujte vaši školu do programu Skutečně zdravá škola na www.skutecnezdravaskola.cz
  2. Založte Akční skupinu pro zdravé stravování
  3. Ujistěte se, že téma zdravého školního stravování je řešeno v rámci práce Školské rady. V ní mají své místo také zástupci zřizovatele školy.
  4. Zajděte do školní jídelny a přesvědčte se, jak vaří a jaké pokrmy vašim dětem nabízí. Seznamte se s kuchařkami, ptejte se na způsob přípravy a používané suroviny. Ochutnejte uvařený oběd.

Jak postupovat krok za krokem

První krok:

  • Založte Akční skupinu pro zdravé stravování.
    • Spojte se s dalšími rodiči nebo se Sdružením rodičů na vaší škole a založte Akční skupiny pro zdravé stravování.

Tip: Do Akční skupiny zapojte zástupce vedení školy, žáků a pracovníky školní kuchyně.

Tip: Pokuste se mezi rodiči nebo v okolí najít výživového poradce nebo lékaře vzdělaného v oblasti výživy dětí a zapojte ho do práce skupiny.   

Druhý krok:

  • Definujte jasné role pro všechny členy Akční skupiny.
    • Dohodněte se na prioritních aktivitách a časovém rozvrhu jejich plnění.
    • Přemýšlejte, jak zlepšit jídelníček, jak zavést vzdělávací aktivity, návštěvy farem, zajímejte se a o prostředí v jídelně.

Tip: Dodržujte komplexní přístup, zahrnující celou školu a všechny zainteresované osoby.

Třetí krok:

  • Vytvořte plán akcí nutných pro změnu. Vypište seznam všech oblastí, na kterých se skupina shodla, že je nutné provést změny, a rozepište jejich reálný časový rozpis.

Tip: Změny je potřeba provádět postupně a pamatujte, že je potřeba zahrnout, konzultovat a informovat celou školu, včetně dětí.

Tip: I malé změny mohou vést k obrovským rozdílům, proto zkuste najít zlepšení, která se mohou provést hned, aby se projekt dal do pohybu. Například přestaňte v kuchyni používat koření s aditivy, naplánujte školní schůzi na téma stravování, ušijte s dětmi na jídelní stoly ubrusy, shodněte se na zákazu prodeje nezdravých nápojů a svačin, využijte školu jako distribuční místo pro farmářské bedýnky.   

Čtvrtý krok:

  • Najděte místní a regionální dodavatele kvalitních čerstvých sezónních produktů do kuchyně.

Tip: Zjistěte, které místní produkty jsou k dostání - jídelníčky založené na sezónních produktech umožní školní kuchyni nakupovat produkty levněji a od místních zemědělců.

Tip: Školní kuchyně mohou používat produkty nedokonalých tvarů (příliš velké nebo malé), anebo s malými vadami na povrchu, které nesplňují požadavky supermarketů, ale budou o to levnější. 

Tip: Spojení nákupu s ostatními školami ve vašem městě přináší výhody úspor

Pátý krok:

  • Upravte stávající jídelníčky
    • Zjistěte nejoblíbenější jídla mezi dětmi podle ročních období
    • Upravte receptury tak, aby obsahovaly co největší množstvím předem nezpracovaných, čerstvých surovin.
    • Zvyšte v pokrmech množství zeleniny, ovoce a luštěnin.
    • Omezte používání polotovarů, zařaďte sezónní produkty, které jste vybrali
    • Postupně, jednu po druhé, odstraňujte z jídelníčku nezdravé suroviny
    • Odstraňte slazené nápoje, nahraďte neslazenými
    • V počátcích, než si žáci zvyknou jíst zeleninu samotnou, zkuste připravovat jídla, ve kterých můžete čerstvou zeleninu a ovoce skrýt, například v zapečené zelenině s brambory nebo v ovocném nákypu

Tip: určitě do tvorby receptů zapojte zaměstnance kuchyně  

Tip: zorganizujte pro pracovníky školní kuchyně vzdělávací kurz

Tip: každý den sledujte, která jídla jsou nejoblíbenější

Šestý krok:

  • Najděte způsob, jak vylepšit vzhled a atmosféru jídelny
    • najděte všechna možná zlepšení, která promění čas oběda v uvolněnou, příjemnou a společenskou událost
    • můžete jídelnu vymalovat uklidňujícími barvami
    • vyvěsit obrázky či vystavit výrobky žáků
    • používat na stoly ubrusy
    • maximálně snížit hluk, například rozdělit jídelnu na menší zóny, podlepit nohy židlí apod.
    • děti můžete zapojit do servírování jídla.

Sedmý krok:

  • Zařaďte téma jídlo a zdravé stravování do učebních osnov.
    • Vytvořte vzdělávací aktivity, které se budou věnovat vlivu stravy na zdraví, vlivu zemědělství na životní prostředí, krajinu, zdraví zvířat.
    • Založte školní zahradu, kterou mohou učitelé využívat jako přírodní učebnu  a pěstovat na ni zeleninu, bylinky či ovoce.
  • Pomozte škole nabízet kurzy vaření pro žáky i rodiče
  • Najděte rodinné farmy v okolí a domluvte u nich pravidelné návštěvy žáků.
  • Uspořádejte na vaší škole farmářské trhy či jiné aktivity se vztahem k jídlu a kulinářským tradicím

Osmý krok:

  • Měřte svůj pokrok
    • Rozhodněte se, jaké informace jsou pro vás důležité, například počet prodaných školních pokrmů, počet vzdělávacích aktivit navštívených žáky, apod.
    • Zjistěte, jak jsou změny přijímány a adekvátně reagujte.  

Tip: Kontrolujte také ostatní ukazatele, například: Jaké změny chování u žáků jste zpozorovali? Jaká je zpětná vazba od rodičů, zaměstnanců kuchyně, učitelů?

Devátý krok:

  • Propagujte dosažené změny
    • Najděte mezi rodiči odborníka na práci s médii nebo žurnalistu. Pomůže vám lépe propagovat vaše úspěchy.
    • Rozhodněte se, jak uveřejníte provedená a plánovaná vylepšení.
    • Pořádejte schůze ve škole a pozvěte všechny její příznivce, pište dopisy rodičům, zřizovateli školy a informujte žáky.
    • Umístěte nové jídelníčky po škole, aby je žáci i rodiče mohli vidět každý den.

Tip: Jedním z vašich cílů může být přesvědčení "pochybovačů", kteří se školním jídlům vyhýbali, aby se ve škole začali opět stravovat.

Zpět na výpis