9. třída - Zdravý piknik

14. 3. 2017
Základní škola a Mateřská škola Spálov, příspěvková organizace

V měsíci lednu a únoru jsme měli s žáky 9. třídy projekt zaměřený na zdravý životní styl. Věnovali jsme mu několik vyučovacích hodin a probíhal v rámci rodinné výchovy, jejímž stěžejním tématem v každém ročníku 2. stupně je v našem ŠVP Výchova ke zdraví.

A První hodinu jsme provedli průzkum formou písemné práce.

Průzkum a zamyšlení nad zdravým životním stylem:

Žákům jsem dala předlohu s návodnými otázkami, které bohatě rozvedli. Co mě jako vyučující zajímalo nejvíce:

1) Co je určitě zdravé a patří k mému životnímu stylu?

2) Co určitě není zdravé a patří k mému životnímu stylu?

3) Co bych mohl/a a chtěl/a změnit na svém životním stylu k lepšímu.

4) Tipni si 5 nejčastějších lidských nemocí, které jsou spojené s nezdravým životním stylem, někdy též označované jako civilizační choroby, a kterým můžeme preventivně zdravým životním stylem předcházet.

Výsledky průzkumu a zamyšlení nad zdravým životním stylem:

1) žáci jedí poměrně dost zeleniny, mléčných výrobků i libového masa, mají rádi ryby, často mají rádi pohyb a sporty, jsou komunikativní a rádi tráví čas mezi přáteli

2) Největší prohřešky žáků jsou: sladkosti, sladké pití, sladké svačinky (koblížky, koláčky, sladké jogurty); brambůrky a slané pochutiny (těch se někteří nemůžou zbavit), přemíra elektrotechniky, mobily, tablety, pc – někteří pociťují příznaky závislosti, méně sportu a pohybu na čerstvém vzduchu než by potřebovali a chtěli mít, někteří nesnídají, snědí málo oběda, pak se snaží dojíst něčím jiným (nezdravým), někteří velmi málo pijí tekutin, čistou vodu nebo neslazené pití jen velmi málo žáků

3) Vynechat nebo alespoň omezit sladkosti a slané pochutiny. Omezit dobu, kterou tráví na pc, mobilech, tabletech a více trávit času venku. Naučit se pít neslazené pití.

4) Žáci nejčastěji uváděli tyto nemoci: obezita, anorexie, bulimie, deprese, slabá imunita, kardiovaskulární choroby (uváděli nemoci srdce a cév), cukrovka druhého typu, rakovina * velmi zajímavé pro mě bylo to, že zmiňovali i nemoci psychiky a že cítí, jak mocným činitelem je stres, shon, vysoké nároky, všeobecný pocit nespokojenosti sám se sebou a svým životem, nízké sebevědomí v důležitých věcech – o tomhle tématu jsme vedli dlouhé diskuze a pouštěli jsme si i dokumenty o poruchách příjmu potravy (anorexie, bulimie)

jako příčiny shledávají: stres, nerovnováha v psychice, nezdravé vztahy, závislosti, přílišné nároky rodičů v práci, nezdravé stravování (výběr jídla, rychlé jedení), málo pohybu a pobytu v přírodě  

B Druhou a třetí vyučovací hodinu jsme si hodně povídali, rozebírali výsledky průzkumu a snažili se přijít na to, jak odstranit nejčastější nešvary. Vzniklo nám z toho několik tipů:

- méně sladit – nepít slazené nápoje, snažit se chuť na sladké zahnat ovocem či oříšky

- pravidelně jíst a pít, nezanedbávat zásadní jídla (snídaně a oběd)

- více pohybu třeba s kamarádkou procházka, kolečkové brusle, kolo, procházka se psem

- méně koukat do mobilu, tabletů, pc – velmi těžké pro některé – vyrazit ven, společně trávit čas

C Další tři hodiny jsme se zabývali Zdravým talířem podle Margit Slimákové, zdravými potravinami, superpotravinami – nedostupné zboží aneb co je zdravé je vždy drahé?

Třetí blok hodin jsem věnovala tomu, že jsem žáky seznamovala formou prezentace a povídání se základními zdravými potravinami, abych jim ukázala, že často jde o velice dostupné potraviny, a také že jde především o způsoby úpravy jídla. Pak jsme ještě zmínili superpotraviny, z nichž některé jsou opravdu dražší a výběrovou záležitostí, ale mnohé jsou dostupné a rostou nám na zahrádce. Vysvětlili jsme si také, že to, co je výběrové zboží můžeme do našeho jídelníčku zařazovat průběžně podle příležitostí a i to má smysl. Cílem by přeci měla být co nejpestřejší strava. Dali jsme si tipy na výborné kompromisy. Například, že chia semínka můžeme nahradit dostupnými lněnými semínky, že výbornou superpotravinou je třeba celer nebo červená řepa. 

Nejdostupnější zdravé potraviny, které žáky překvapily:

- červená řepa, ovesné vločky, zelí (především kysané), celer, hrušky, !borůvky!, vlašské ořechy, mandle, lněné semínko

D Praktický úkol

Dali jsme si za úkol, že každý žák zkusí doma připravit nějaké zdravé jídlo. Potravinu si mohl vybrat dle svého uvážení a dle dostupnosti. Podmínkou bylo takové množství, aby každý mohl ochutnat. Tady mě žáci naprosto nadchli, protože se úkolu zhostili opravdu zodpovědně. Každý z nich přinesl něco zajímavého a výborného. Co bylo nejlepší – že je výroba těchto pokrmů velmi bavila a překvapilo je, že spousta z nich byla jednoduchá a z dostupných potravin. Já jsem jim potom přinesla ukázat některé další superpotraviny, neboť v mé spižírně se jich nacházela celá řada.

Co žáci připravili?

(Vidíte na fotkách)

-   avokádová pomazánka (zralé avokádo, lučina, bylinky, himálajská sů)

- superpudink (kokosové mléko, rozmačkaný banán, vlašské ořechy, směs semínek – chia, lněné a sezamové)

- ananasový nepečený dort (tvaroh, ananas – ovoce na ozdobu, šťáva ochutila želatiny, želatina, piškoty)

- domácí müsli tyčinky (ovesné vločky, vlašské ořechy, med)

- borůvkové muffiny (borůvky, jahody, jogurt, mouka, vejce)

- ovesná kaše (ovesné vločky, mléko, med,  kustovnice čínská, chia semínka, směs ořechů)

- fresh nápoj z namočených chia semínek (chia semínka vytvoří ve vodě šlemovitý nápoj plné vlákniny a dalších prospěšných látech, k ochucení med, citronová a pomerančová šťáva)

- ořechové máslo (zdravá pomazánka z rozemletých ořechů)

- zdravé pečivo (rohlíky ze špaldové mouky se sezamovým semínkem a chia semínkem)

- domácí kompot z dýně, broskví a mandlí

- ovesné sušenky (ovesné vločky, špaldová mouka, vejce, máslo, třtinový cukr)

- na zobání a pokoukání jsem dětem přinesla ze své spižírny: sušené borůvky (velké nadšení), sušené ibiškové květy (neuvěřitelné nadšení), nepražené kakaové boby, čokoládu z čistého kakaa (menší nadšení, byla dost hořká), směs semínek (chia, sezam, len), mořské řasy, fazolky adzuki, fazolky mungo (!ty jsem přinesla i naklíčené a nestihla vyfotit, protože děti snědly celou misku během minuty, asi největší úspěch ze všech potravin!), slzovka, zelený ječmen

 Hodnocení:

Projekt byl velmi zdařilý, žáci jej ohodnotili jako přínosný a mnohé potraviny zavedli do jídelníčku. O výživě jsme se od té doby začali bavit pravidelně i během přestávek a celkově se tématu zdravějšího životního stylu více otevřeli. V současné době na ně působím především také v oblasti osvěty duševního zdraví, protože je velmi zajímalo, jak bojovat s všudypřítomným stresem a negativními náladami. 

Zpět na výpis

Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací