Záleží nám na zdraví vašich dětí

8. 9. 2020
Skutečně zdravá škola

S tímto projektem příspěvková organizace mateřských škol Kopřivnice pracuje již několik let.

Příkladem dobré praxe jedné z pěti v projektu zapojených mateřinek, je bronzová skutečně zdravá školka MŠ Záhumenní.

Lenka Śafářová je v MŠ Záhumenní vedoucí učitelkou. A má energie na rozdávání. Přesvědčila nás o tom v červnu, kdy se ujala slova na semináři Skutečně zdravé školy v Kopřivnici. Aby názorně ukázala, jak program v jejich školce uvádějí v  praxi.

Jaký má školka cíl ve výchovně vzdělávacím procesu?

Prvotně se  zaměřujeme na zdravou výživu dětí již od útlého věku. Učíme děti chovat se odpovědně ke svému zdraví. Vše, co se dítě naučí do 6 let,  má pevné základy a proto i základy zdravé výživy. Děti si s naším přičiněním a pomocí hledají svou vlastní cestu.

Je to náročný a dlouhodobý cíl,  se kterým je nutno pracovat denně - každodenní povídání o jídle, které nám připravuje paní kuchařka, dětské hodnocení její práce, povídání o našich chutích - chutná- nechutná, na základě toho naše rozhodování o množství. Jídlem neplýtváme. Je toho opravdu spousta a je potřeba zapojit i rodiče.

Dáte nějaké konkrétní příklady?

Oblíbené jsou odpolední akce a aktivity pro rodiče a děti. Tvoření z plodů zahrady a společné vymýšlení básniček, říkadel - Zelenina nám vypráví příběhy. S rodiči děti vyráběli domečky pro ptáčky, které máme stále na zahradě a v zimě ptáčky krmíme, tradiční Medové dny, příprava záhonku pro paní kuchařky. Překvapením pro maminky měly být dětmi zaseté a vypěstované bylinky, ale  karanténa vše překazila.

Malý příklad tvorby rodičů a dětí:

JEŽEK

Jdu tak pěkně k lesu,

zásoby si nesu.

Mám tak plno vitamínů,

lehce přečkám tuhou zimu.

Když máš málo vitamínů, dej si nějakou zeleninu - třeba tu moji.

Tlustá dýně svítí líně

v naší malé zahrádce,

vymlouvá se, že ji kouše,

malá muška na bradě.

Právě nyní iniciujete podporu lokálních farmářů a jejich produktů do jídelen kopřivnických školek. Jak  jde navazování nové spolupráce, nových dodavatelsko-odběratelských vztahů?

Do dnešního dne máme zajištěná vajíčka  z volného chovu, domácí krůty z volného chovu, bio hovězí maso a pracujeme na dodavateli kuřat. Velký problém jsou české sladkovodní ryby. Pro naši organizaci je velmi přínosná možnost vzájemného sdílení mezi školkami a jídelnami a celoroční výměna zkušeností a také vzájemné pomoci. Já doufám, že letošní školní rok bude pro nás všechny velmi dobrý začátek pro naši dlouhou a náročnou cestu.

Lenky Šafářové, vedoucí učitelky MŠ Záhumenní, se ptala Karolina Kallmünzerová

Zpět na výpis