Jak chápat pojem WELLBEING - pohled ředitele školy

9. 11. 2020
Skutečně zdravá škola

Musíme do budoucna proměnit školy tak, aby naší prioritou byla škola podporující zdraví fyzické, duševní i sociální. Wellbeing je hlavním vzdělávacím cílem budoucnosti. Děti, cítící se ve škole dobře, jsou nejen motivovanější a mají lepší výsledky učení, ale navíc jsou zdravější”, říká TOMÁŠ JEDLIČKA, ředitel Waldorfské základní a mateřské školy v Brně a člen představenstva Asociace waldorfských škol ČR. A my jsme se zeptali:

Co je nejvíce potřeba ve škole – z pohledu dětí i učitelů?

Momentálně jednoznačně to, abychom do školy mohli chodit a v ní se zdravě vzdělávat. Škola na dálku (distanční) je ve vztahu ke vzdělávání asi jako bychom chtěli místo oběda sledovat gastropořady v televizi. Možná se něco zajímavého dozvíme, ale zasytit nás to nemůže. Stejně tak nápady typu zákazu zpěvu, pohybu či povinnost zakrývání obličejů (klíčového nástroje vnímání emocí druhých lidí) má na vzdělávání destrukční vliv. Víme, že tato (dnes už dlouhodobá) opatření ve školách aplikovaná v posledních deseti měsících budou mít fatální vliv na zdraví dětí.


Zdravý fyzický a psychosociální rozvoj dětí, tedy wellbeing , zatím není téma. Ani pro učitele, ani pro rodiče. Co brání wellbeingu ve škole?

Myslím, že musíme změnit naše společné paradigma určující cíle základního vzdělávání. Cílem vzdělávání by nemělo být předání učiva dle vnějších požadavků, mnohem podstatnější je (a mimochodem i dle školského zákona) všestranný rozvoj osobnosti dítěte. Učivo a vyučování by se mělo stát prostředkem ke zdravému rozvoji dítěte. Až to budeme brát vážně, přirozeně pro nás bude podstatná i otázka „wellbeingu" dětí.

Jak jej podpořit?

Lidé si někdy pod spojením škola a wellbeing představují prostředí, kde děti nemusí nic dělat a dělají jen to, co je baví. To je falešná představa. Spíše se musíme ptát, jak můžeme už při výchově podporovat zdravý růst dětí z celostního hlediska, protože mnoho somatických chronických obtíží dospělých souvisí s psychickým stavem od útlého dětství. Ke zdravému vývoji patří i tlak od dospělé autority, práce v zóně mírného diskomfortu, ve které se člověk opravdu učí. Nesmí to být ale stres a strach z konkurenčního prostředí a špatných známek.

Wellbeing učitelů a ředitelů je široké téma, snad alespoň jeden bod, potřebují kontinuálně prožívat svou práci jako smysluplnou. Máte jako ředitel vizi, jak ve škole utvářet zdravé prostředí?

Je potřeba říct, že nejde oddělit psychiku a fyzické zdraví, zejména u dětí. Špatná psychika nevede vždy k rozvoji vážných a diagnostikovaných obtíží, mnohem častěji se „schová" pod oslabenou imunitu či různé chronické obtíže v dospělém a starším věku. Vyrovnaná psychika je zásadní podmínkou pro zdravou imunitu. Je přitom mnohokrát ověřeným faktem, jak je důležité, aby měl žák školu rád a cítil podporu od spolužáků a učitelů.

Když je zkrátka škola místem, kde se cítí dobře, naučí se zde víc, je víc motivovaný. A naopak, pokud je škola pro dítě stresujícím místem, má to destruktivní vliv nejen na jeho školní výsledky, ale i na jeho duševní a fyzické zdraví.

Co se týká vzdělávacího plánu, těžištěm vyučování nejmladších dětí musí být umění. Každá hodina by měla být vlastně uměleckým dílem, které děti prožijí (nejlépe všemi smysly), nadchnou se jím a teprve potom pochopí, poznají. Je to opak tradičního školství postaveného na jednostranném rozvoji intelektuality od útlého věku. Přitom je prokázáno, že pro správné formování a vývoj mozku je naprosto esenciální práce rukama. Zpěv, hra na hudební nástroje, umělecký pohyb (eurytmie), pletení nebo dřevořezba nejsou v naší škole jako relaxační prvky, jsou klíčovými základy kurikula. Teprve na těchto základech ve starším věku stavíme rozvoj intelektu, abstraktního myšlení.

Jsou vaši učitelé těmi, kteří dokážou nadchnout? Jsou těmi, koho chci následovat, autoritami i vzory?

Bez toho by nemohli učit, každý z nás se snaží být tou jiskrou pro děti, která dokáže zapálit jejich nadšení pro učení. To je zároveň ideál, ke kterému vede nekončící celoživotní cesta. Velkou pomocí je velká úloha třídního učitele a paradoxně i střídání oborů a věků dětí, které učím. To může být často pojistkou proti zakysnutí, ustrnutí v učitelské rutině například jednooborového učitele matematiky na druhém stupni.

Snažíme se, aby se děti ve škole cítily bezpečně, aby zažívaly učitele jako autority, pro které má každé dítě svou hodnotu. Naší snahou je, aby se děti učily respektovat potřeby druhých a kolektivu a zároveň aby mohly být respektovány jako individuality.

Vaše škola je zapojena do programu Skutečně zdravá škola. Uvedete příklad, jak se téma udržitelné jídlo prolíná školní výukou ?

Jako příklad bych uvedl každoroční třeťácký celoroční projekt „Od zrna ke chlebu", v rámci něhož děti za pomoci rodičů na podzim obdělají políčko, zasejí obilí, celý rok pozorují jeho růst až k letní sklizni. Ve čtvrté třídě potom obilí vymlátí, pomelou zrní a upečou chléb.

Není to z nějakého staromilského sentimentu, jde nám o to, aby děti zažily jakou hodnotu má jídlo, jak jsme spojeni se zemí a přírodou, ale také aby zažily, jakou cestu lidstvo urazilo k dnešnímu mnohem efektivnějšímu zemědělství. Pro dospělé absolventy patří práce na políčku často k těm trvalým vzpomínkám, které si odnesli do života.

Jak je do školní komunity začleněna školní jídelna?

Tak jako je zahrada stejně důležitá jako přírodovědná učebna, je školní stravování nebo odpolední družina stejně důležité jako dopolední vyučování. Jídlo hraje ve zdravém vývoji dětí klíčovou roli, snažíme se neustále zlepšovat jak kulturu stravování, tak stravu jako takovou. Velkou pomocí je nám zapojení školy do programu Skutečně zdravá škola, v rámci něhož proběhlo například i školení kuchařského týmu s vizí zdravé a moderní stravy.

Spolupracujete s rodiči? Jak vnímáte společenství lidí kolem školy?

Společenství rodičů je pro školu velmi důležité, hraje nezastupitelnou roli. Podmínkou dobrého vztahu žáků ke škole je dobrý vztah jejich rodičů a školy. Utváření školní dospělácké komunity je trvalou výzvou (stejně jako u každého dlouhodobého společenství), o to hodnotnější jsou společná díla jako školní a třídní slavnosti, zvelebování školních prostor, ale i pomoc s projekty do vyučování.

Díky za rozhovor!

Zpět na výpis