Metodické materiály a návody pro učitele

Z navržených témat vyberte oblast, která vás zajímá. Můžete zvolit i cílovou skupinu, hledat i podle názvu nebo klíčového slova. 



Romská a norská kuchyně
Romská a norská kuchyně
Inspirace do hodin přípravy pokrmů. 15 lákavých receptů s příběhy a tipy na doprovodné aktivity pro předškoláky a mladší i starší žáky. Účelem romských lekcí je zvýšit povědomí českých i romských dětí o romské kultuře a posílit hrdost romských dětí na vlastní původ. 
více
Odkud pochází jídlo
Odkud pochází jídlo
V rámci tohoto tématu dostanou žáci příležitost zamyslet se nad tím, jaké přírodní a lidské činnosti se odehrají předtím, než se jídlo dostane na stůl. Současně žáci pochopí, že tyto procesy se týkají lidí po celém světě a že nakupování potravin, které musely být přepravovány na velkou vzdálenost, přináší určité důsledky. Zjistí také, že jako spotřebitelé mohou ovlivnit druh potravin, které nakupují, a že řadu potravin mohou nakoupit ve svém regionu nebo si je sami vypěstovat.
více
Barevné Velikonoce
Barevné Velikonoce
Velikonoční tradice u nás a v cizích zemích. Zážitky, hry, společné vaření a stolování. 23 originálních úkolů na kartách ve tvaru vajíček. Určeno pro předškoláky a děti na prvním stupni, některé aktivity ale s úspěchem využijete také u dětí starších.
více
Svačinky
Svačinky
Vzdělávací program pro 3. až 5. ročník ZŠ. 16 hodin v 7 blocích. Svačinky ze všech úhlů pohledu. Didaktické hry, obrázkový pracovní sešit, lapbook, příprava zdravých svačinek včetně nápojů, pokusy, hraní scének, ankety. Program využívá tématu každodenních svačin k rozvoji vědomostí, dovedností a postojů v oblasti zdraví prospěšné výživy a k podpoře upřednostňování přirozených potravin oproti potravinám průmyslově zpracovaným. Program je vhodný pro zařazení do výuky prvouky, téma „zdravý životní styl“.
více
Jedeme na farmu!
Jedeme na farmu!
Konec školního roku nebo podzimní měsíce jsou ideální pro exkurzi na farmu ve vašem okolí. Vezměte žáky a najděte si svého farmáře. Ukažte dětem, jak to vypadá na statku, dejte jim ochutnat na slunci uzrálé dobroty. Odvděčí se vám velkým zápalem a ani nepoznají, že se učí. Níže najdete kompletní návody a tipy pro uspořádání exkurze na farmu ve vašem okolí.
více
Vytvářejte zdravé recepty díky aplikaci ZOF
Vytvářejte zdravé recepty díky aplikaci ZOF
Podpora učitelů předmětu příprava pokrmů prostřednictvím online aplikace ZOF. Aplikace ZOF slouží k tomu, aby uživatel mohl: vytvářet recepty, vést evidenci svého stravování (zapisováním toho, co jí), plánovat svůj jídelníček, v případě pořízení ZOF kuchařky získat funkci generátoru jídelníčků - tzn. aplikace na základě zadaných vstupních parametrů sama vytvoří jídelníček na míru.
více
Škola v přírodě na farmě - ukázkový vzdělávací program
Škola v přírodě na farmě - ukázkový vzdělávací program
Plánování, příprava, realizace a vyhodnocení vzdělávacího pobytu pro žáky základních škol na ekologické farmě. Cílem pobytu na ekofarmě je žáky seznámit s tím, že jídlo, které denně konzumujeme, nepochází ze supermarketu, ale suroviny na něj vyrostly na farmě díky péči zemědělce a přírodním zdrojům. Návštěva farmy žákům pomůže pochopit vztah, který existuje mezi zdravou půdou, zdravými rostlinami, zdravými zvířaty a zdravými lidmi. Praktické aktivity prováděné na farmě žákům dají lepší představu o procesu, z jakých produktů jídlo vzniká, jak se zpracovává a jak putuje z farmy až na jejich talíř.
více
Zdravá výživa dětí
Zdravá výživa dětí
Tato publikace vás provede nejnovějšími poznatky v oblasti zdravé výživy a výživovými doporučeními, postavenými na základě skupin potravin. Metodický materiál je rozdělen na 10 kapitol. Představí postupně všechny skupiny potravin i tekutiny, jejich základní přínos pro zdraví a výživu člověka, především žáků a dospívajících. Naznačí, jak téma zdravé výživy využívat ve školním vyučováním, ale také v praktickém životě, především na příkladu Zdravého talíře.
více
V jakém smyslu
V jakém smyslu
Metodický materiál V jakém smyslu obsahuje rozmanité tipy na aktivity a workshopy se žáky prvního i druhého stupně ZŠ. Žáci jsou vedeni k tomu, aby prostřednictvím smyslů poznávali a učili se. Dochází tak k hloubkovému učení hravou formou, během které žáci získají mnohé znalosti, ale také se zaměří na sebe samu, konzultují své pocity a poznatky s ostatními a získávají tím cenné komunikativní i sociální a personální kompetence.
více
Školní zelinářské zahrady - jak na to
Školní zelinářské zahrady - jak na to
Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo. Vzdělávání a práce na školních zahradách přináší výhody všem: lepší zdraví a celkovou pohodu dětí a žáků, více pozornosti ve třídě, lepší prospěch a silnější vazby na místní komunitu a prostředí. To jsou jen některé z výhod, jak zahradnictví může pomoci celé vaší škole růst. Přinášíme vám kompletní návody pro plánování, realizaci a využívání školní užitkové – zelinářské zahrady.
více
Chov zvířat ve školách
Chov zvířat ve školách
Zookoutky mohou zatraktivnit činnost i prostředí školy – rozšiřují nabídku aktivit a díky zajímavým akcím umožňují propojení života školy s veřejností. Je však třeba znát i úskalí spojená s chovem zvířat. Důležitá je nejen estetika, ale i etika chovů, bezpečnost a hygiena, volba vhodného prostředí i režimu, a v neposlední řadě znalost legislativy zabývající se ochranou zvířat. Svůj význam mají i kontakty na zkušené chovatele.
více
Rok v zahradě - kalendář aktivit na školní zahradě dle sezóny
Rok v zahradě - kalendář aktivit na školní zahradě dle sezóny
Kalendář Rok v zahradě - kalendář aktivit na školní zahradě dle sezóny je praktický návod, který učitelům pomůže rozvrhnout jednotlivé aktivity, na nic nezapomenout a radovat se z malých i velkých pěstitelských úspěchů na školní zahradě. Je rozdělen do jednotlivých ročních období, od zimy, kdy plánujeme a přemýšlíme o vhodných plodinách, přes jaro, léto až po podzim, který ukončuje pěstitelskou sezónu.
více
Ovocné stromy a keře na školní zahradě - Jak vybrat a správně založit
Ovocné stromy a keře na školní zahradě - Jak vybrat a správně založit
Jakmile začneme pracovat se stromy a keři na zahradě od výsadby, přes péči až po sklizeň plodů, podílíme se na rozšíření biodiverzity daného místa. A každý kousek rozšíření biologické rozmanitosti je krokem k udržitelnosti, k přežití, k rozvoji životního prostředí, jež je základem k tomu, aby člověk jako takový přežil.
více
Plýtvání potravinami - osvěta a návody na jeho snižování
Plýtvání potravinami - osvěta a návody na jeho snižování
Podle zaměstnanců školních jídelen skončí jako odpad 20 až 35 procent připraveného jídla. To znamená, že až 48 000 tun jídla ročně, tedy přibližně 238 tun každý den vyhodí děti, žáci a studenti v českých školních jídelnách. Jak řešit plýtvání potravinami? Připravili jsme pro vás řadu metodických materiálů, které můžete využít k představení tématu plýtvání jídlem vašim žákům a studentům.  Můžete také vaši školu zapojit do výzvy Miluji jídlo, neplýtvám, provést žákům osvětu a společně s žáky realizovat aktivity Audit plýtvání ve školní jídelně. Pojďme do toho! S vaší pomocí můžeme razantně snížit plýtvání potravinami v České republice.
více
Co opravdu víme o zemědělství?
Co opravdu víme o zemědělství?
Balíček metodických listů pro učitele, ve kterém uvádíme aktivity, které mají žákům pomoci pochopit rozdíly mezi ekologickými a konvenčními metodami chovu a pěstování. Aktivity také žákům ukáží, jak výběr potravin a způsob jejich produkce zásadně ovlivňuje naše zdraví, zdraví a vzhled krajiny, klima, místní společenství a životní prostředí, ve kterém žijeme. Učitelé si mohou zvolit některé z uvedených aktivit v závislosti na věku a úrovni znalostí svých žáků. Doporučujeme začít aktivitou č. 1, aby žáci získali základní ponětí o problematice zemědělství.
více
Školní farmářský trh
Školní farmářský trh
Školní farmářské trhy jsou skutečné farmářské trhy, které se konají ve školních tělocvičnách, společenských místnostech, na zahradách nebo hřištích škol a jsou organizovány Skutečně zdravými školami. Dají zaměstnancům školy, žákům a jejich rodičům, ale i široké veřejnosti příležitost přijít a zakoupit si čerstvé lokální produkty. Na jejich přípravě a organizaci se podílí žáci pod vedením pedagogů. Je to skvělý způsob, jak navazovat vztah s řemeslníky a zemědělci ve vašem regionu a pomáhat žákům poznat, odkud potraviny pocházejí a kolik práce dá je vyprodukovat. Celá cesta k realizaci farmářského trhu trvá dva až tři měsíce (naše praktická metodika rozvrhla aktivity na osm týdnů), což znamená, že vaše škola může získat bronzové hodnocení v poměrně krátkém čase. Projekt můžete samozřejmě realizovat rychleji, záleží na vašem pojetí metodiky.
více
Farmářský den
Farmářský den
Tento metodický balíček přináší inspiraci, jak by mohl na vašich školách probíhat Den zdravého jídla, který by byl zaměřen na propagaci zdravé výživy a lokální udržitelný rozvoj. Tento manuál obsahuje návod, jak by si mohli žáci ve spolupráci se svými učiteli naplánovat, připravit, propagovat a realizovat den zdravého jídla. Hlavním tématem farmářského dne je JÍDLO a jeho příběh. Téma je možné doplnit o další aktivity související se zdravým životním stylem a místní udržitelnou ekonomikou. Najdete zde také příklad dobré praxe – Farmářský den se odehrál 11. 6. 2015 na ZŠ Rokytnice Vsetín ve spolupráci se z.s. Líska a celou řadou vyučujících, řemeslníků, žáků a dobrovolníků.
více
Zdravá školní jídelna
Zdravá školní jídelna
Tento materiál má za cíl pomoci školám zlepšit atmosféru ve svých školních jídelnách, a tím dosáhnout lepší kultury stravování. Je určen pro základní i střední školy a využívat by jej měli především ředitelé a vedení školy ve spolupráci s pedagogy a pracovníky školní jídelny. Ideálně by se do realizace „zdravé školní jídelny“ měli zapojit i žáci a studenti a jejich rodiče tak, jak navrhujeme v dalším návodu pro Akční skupiny pro zdravé stravování.
více
Karetní hra "SLOŽENÍ POTRAVIN"
Karetní hra "SLOŽENÍ POTRAVIN"
Didaktická karetní hra pro žáky od 8 let, která pomůže odpovědět na tyto otázky: Z jakých makroživin a mikroživin se skládají potraviny? Jaké je složení základních druhů potravin, které pravidelně jíme? Jak se liší složení přirozených a průmyslově upravených potravin?
více
Karetní hra "Oslava dobrého jídla"
Karetní hra "Oslava dobrého jídla"
Tuto karetní hru jsme vytvořili jako doprovod ke společné hostině na oslavu dobrého jídla. Hostinu můžete uspořádat při různých příležitostech, například jako součást jarní akce „Týden s (pra)rodiči na školní zahradě“, v červnu jako součást rozlučkové hostiny s deváťáky, nebo na podzim v rámci vašeho školního farmářského trhu. Hostinu můžete ale připravit také jako součást Dne otevřených dveří ve škole nebo první třídní schůzky s rodiči prvňáčků. Společná příprava a konzumace jídla je skvělý způsob, jak prolomit ledy a lépe se poznat.
více
Ze statku do školy
Ze statku do školy
Prostřednictvím souboru příkladů osvědčených postupů v oblasti výuky v terénu v různých zemích EU byl vytvořen vzdělávací program pro pedagogy, který umožňuje zakomponovat zkušenosti z výuky v terénu do formálního i neformálního vzdělávání. Vzdělávací program Ze statku do školy rozvíjí environmentální výchovu směrem k aktivnímu, venkovnímu a participačnímu pojetí a vytváří podmínky pro spolupráci školy s místní občanskou komunitou a podnikatelskou sférou. Vzdělávací program obsahuje popisy projektů v těchto oblastech: Digitální projekty, Farmářské projekty, Jídlo a vaření a Pěstitelské projektu.
více
Vzorový Školní vzdělávací program Skutečně zdravá škola a školka
Vzorový Školní vzdělávací program Skutečně zdravá škola a školka
Pro školy zapojené v programu Skutečně zdravá škola jsme připravili přílohu ke Školnímu vzdělávacímu programu, ve kterém popisujeme aktivity programu Skutečně zdravá škola .
více
Příklady dobré praxe
Příklady dobré praxe
Tento dokument byl vytvořen s cílem motivovat školy a pedagogické pracovníky k dalšímu shromažďování nových poznatků v oblasti stravování ve školních jídelnách, ke sdílení informací v rámci komunity a k vytváření pracovního a vzdělávacího prostředí pro své žáky, které bude nositelem pilířů udržitelnosti a především zdravého životního stylu. To má ukázat skutečné pozitivní využití našeho přínosu a následné uplatnění v praxi. Protože jen společnou prací a uplatněním našich dosavadních znalostí a zkušeností můžeme změnit naše prostředí k lepšímu.
více