04 duben 2018

Měsíc školních zahrad - v květnu hurá ven

Autor: Skutečně zdravá škola

Školy po celém světě v květnu vzdávají hold svým zahradám. Pestrou škálu možností, jak zahrady využívat, zkoumají formou her, praktické výuky či netradičních setkání. Letos poprvé mohou oslavit Mezinárodní měsíc školních zahrad také děti a mládež v Česku. Zapojit se mohou jakékoliv mateřské, základní i střední školy.

„Aktivní využívání školních zahrad u nás stále ještě není běžné. Chceme školám pomoci tyto nevyužité možnosti objevit a promítnout do praxe,“ říká Jitka Přerovská z Nadace Proměny Karla Komárka, která chce na svátek školních zahrad upozornit také u nás.  

Význam školních zahrad pro zdravý vývoj dětí celosvětově roste. Prostředí, kde se mohou děti mimo školu volně pohybovat a objevovat svět, se za posledních několik generací značně zúžilo. Jak vyplývá z rozsáhlého výzkumu České děti venku, který v roce 2016 realizovala Nadace Proměny Karla Komárka, typický český školák stráví venku ve všední den průměrně 1 hodinu a 41 minut, zatímco na internetu, hraním her nebo sledováním televize stráví denně 4 hodiny 14 minut. Výzkum také ukázal, že během výuky se dostane ven jen menšina dětí (nejčastěji na hřiště, v 8 % případů). Pobyt venku je přitom pro získávání zkušeností s okolním světem pro děti zásadní. Každodenní pobyt dětí venku zároveň vnímá podle výzkumu jako důležitý 81 % rodičů. Tento trend klade zvýšené nároky na zodpovědnost škol poskytnout dalším generacím dostatečně kvalitní prostor k venkovním aktivitám, kde by žáci mohli uplatnit přirozenou zvídavost, zažívat dětská dobrodružství, rozvíjet fyzickou i sociální zdatnost, lásku k přírodě a k místu, kde žijí.

Právě na to se snaží upozornit květnová kampaň Měsíc školních zahrad, každoročně vyhlašovaná Mezinárodní asociací školních hřišť a zahrad (ISGA), a vybídnout školy k aktivitě. Možností, jak děti zaujmout praktickou činností venku na školní zahradě, je nepřeberně. Při výuce venku lze výborně propojit teorii s praxí, vést děti k rozvíjení vztahu k okolí, k ekologii. Stejně tak může být zahrada skvělým místem pro tvořivé aktivity a hry nebo setkávání komunity lidí, kteří ji sdílejí. Záleží jen na představivosti každé školy. Na zahradě je možné strávit hodinu, den nebo celý týden.

„Na Měsíc školních zahrad upozorňujeme v předvečer svátku všech učitelů, kterým jako dárek přinášíme speciální publikaci s desítkami námětů z celého světa. Aktivity na školní zahradě, ať už v rámci výuky nebo mimo ni, jsou určené pro děti a mládež od tří do osmnácti let,“ doplňuje Přerovská.

Do Měsíce školních zahrad se Skutečně zdravá škola zapojuje akcí Týden s (pra)rodiči na školní zahradě

K Měsíci školních zahrad se v České republice aktivně připojují také další organizace – vzdělávací centrum TEREZA, Chaloupky o.p.s. a Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, které podporují širší využití školních zahrad a vzdělávání dětí venku. 

Původcem myšlenky Měsíce školních zahrad je Mezinárodní asociace školních hřišť a zahrad (ISGA) sdružující odborníky na vzdělávání, architekty, zástupce neziskovek i univerzit z více než dvaceti zemí světa, kteří usilují o proměnu charakteru školních zahrad tak, aby dětem zajišťovaly lepší prostředí pro hru a učení venku.

Další informace o Měsíci školních zahrad v Česku, včetně publikace pro učitele ke stažení zdarma, zájemci naleznou na stránkách www.mesicskolnichzahrad.cz.

Zpět na aktuality

Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací